vandkøling af psu (antec 550W)

Vandkøling d.  02. marts. 2004, skrevet af tf-uno
Vist: 1040 gange.

tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 13:02:02
Svar/Indlæg:
317/39
hey.
jeg går med tanken om og vandkøle min kære antec 550w psu. men kunne godt tænke mig og se hvordan andre har gjort det.. jeg har søgt men har kun kunne finde en som har lavet vandkøling til sin antec. men er der nogle der kan hjælpe med en lille guide eller noget.. og hvis man nu fik lavet vandkølingen til sin psu, er det så overhovedet nødvendigt med nogle blæser i ens kabi (selvfølgelig skal der forsat være en på radiatoren),, men lige nu har jeg 4X80mm powerfluid (9db) blæser til at køre på 5 volt...ved godt de ikke larmer meget, men kunne nu være nice hvis man også kunne komme til at slippe for dem :=)

Formanden
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 13:32:59
Svar/Indlæg:
286/9
Prøv evt. http://www.zerofanzone.co.uk - der er gode billeder og beskrivelser. Det er godt nok en gammel uopdateret side, men teknikkerne og fremgangsmåden kan godt bruges...

Påtænker også selv at lave sådan et mod...



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 13:41:59
Svar/Indlæg:
2664/97
Jeg oprettede et spørgsmål som dit for et stykke tid siden. her er lilnket ;) http://www.overclocking.dk/for...



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 13:58:34
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg ved ikke om du har set den guide, som der også henvises til i #2's tråd? Men her er et link til den, hvis det er: http://overclocking.dk/littera...



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 14:25:21
Svar/Indlæg:
317/39
jeg har set guiden på zerofan, men den måde han har lavet det på kan jeg ikke, fordi den måde en antec er lavet på, kan det ikke lade sig gøre og gøre det på samme måde,, (men alligevel er iden med at forlænge benene på de icér god.. måske noget man skulle tænke lidt over..._!:!_ for det arbejde han har laver ser jo mega nice ud...

har også set de andre links, men dem var der heller ikke rigtig noget brugbart i..! (synes personligt den måde peter78 har lavet det på ser lidt NOOB ud.. men også en del letter end den måde ham på zerofan gør...

men kan ikke rigtig beslutte mig for hvordan jeg selv skal lave.. derfor ville jeg gerne ha nogle links til nogle der har lavet det på en antec550w... :e



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 15:29:15
Svar/Indlæg:
317/39
ikke nogle der har nogle gode link..???



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2004 18:23:13
Svar/Indlæg:
317/39
hey igen... tænkte på er der enlig nogle der ved hvor man kan købe sådan nogel snap an go fittings der bruges til waterchill... for hvis jeg laver en blok på lidt samme måde som ham fra zerofan gør, så ville det jo være nice med sådan nogle fittings på



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 08:17:27
Svar/Indlæg:
317/39
hmm er der slet ingen der kan hjælpe så..??? :l



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 08:28:07
Svar/Indlæg:
3214/18
Jo... Du kan finde en masse forskellige push-in-fittings her: http://vcore.dk/shop/productli...



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 09:45:03
Svar/Indlæg:
316/10
Nu bliver jeg lige nødt til at bryde ind.
Du må selvfølgeligt synes hvad du vil om min vandkølede Antec (www.nskjaer.dk/antec ), men den var bestemt ikke så simpel at lave som du måske tror. Tingene er skæve, men ikke i forhold til de komponenter der køles. Alt på den er lavet i forhold til køling, ikke udseende. Det lyder som om du allerede har haft åbnet din Antec og kigget ned i den, den er ikke så pæn fra start sådan en. Du har så to valg, du kan lave det meget pænt med en central klods i stil med bladerunner, eller du kan køle de komponenter der behøver køling i din Antec. Hvis du vælger det sidste, så tvivler jeg på at det bliver lige så simpelt af udseende som bladerunners.
Hvis du vil have en vandkølet psu som ser pæn ud, så sæt din Antec til salg!



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 10:37:38
Svar/Indlæg:
317/39
9#
spørgsmålet er jo så bare hva behøver køling i den antec psu..? fordi den først vandkølet psu du har lavet en guide til, har du ikke kølet støjspolerne.. men det har du gjordt i antecén...! og hvis de ikke behøves køling, så er der jo kun de mosfets samt den store gule kondensator..! og hvis det er det eneste der behøver køling så kan man jo sagtens lave det lige som bladerunners...!

men nu har jeg jo som sagt ikke prøvet og vandkøle en psu før, så jeg ved ikke om det er nødvendigt og køle de støjspoler..! men der må da være nogle der ligger inde med svaret ?:(



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 11:31:01
Svar/Indlæg:
2664/97
10# Jeg ved ikke hvor meget du har kigget i min tråd som jeg postede i 2# men jeg havde også svært ved at få andre svar end dem du har fået nu. Så hvis du skal gøre det, så må du selv kaste dig over google. og søge og lede blandt de 1000 svar der nu kommer frem, der er ikke nogen let vej til det emne endnu ;)



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 12:01:54
Svar/Indlæg:
317/39
11# har kigget i din tråd, og som du selv siger så er det faktisk bare de samme svar jeg har fået.,., men så må man jo gå igang med google.. selv om jeg synes jeg har prøvet, men stadig ikke findet noget brugbart..! :l



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 12:17:11
Svar/Indlæg:
2664/97
12# ja det er svært at finde noget. Jeg søgte sev helt vildt og fandt ikke ud af så meget. Har du læst kommentarene til peters projekt? der står også en masse. Men hvis du finde rnoget godt brubart så må du meget gerne PM mig ;)




tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 12:39:25
Svar/Indlæg:
317/39
nej har ikke rigtig læst kommentarene, men gør det lige...

men skal nok lige skrive hvis jeg finder noget, men tror bare ikke jeg gør :=( men der er vel ikke andet for end at man bare må prøve sig frem.



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 12:47:51
Svar/Indlæg:
317/39
har lige læst kommentarene.. (som jeg har læst engang :=) men der stod ikke noget brugbart i... det eneste jeg behøves og finde ud af er om det er nødvendigt og køle de støjspoler..! for er det ikke nødvendigt, så er det jo bare og lave det som bladerunner har gjordt.. men skal de køles så gir det jo lidt støre problemer..



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 13:11:02
Svar/Indlæg:
316/10
#10 Som jeg også har skrevet til dig i en pm, så behøver de muligtvis ikke køling, men de bliver varme. Efter min smag bliver de for varme, derfor valgte jeg at pakke dem lidt ind i kobber på Antec'en.

#11 Fandt du noget på google, jeg har ikke haft held til at finde andet end de links der har været i denne tråd og din gamle tråd. Jeg har ledt meget efter en Antec der var vandkølet som inspiration inden jeg vandkølede min egen, men jeg måtte give op. Den er besværligt at vandkøle, så spørgsmålet er hvor mange der rent faktisk har vandkølet Antec psu'er. Har du nogensinde fået vandkølet din psu? Hvis du har, har du så billeder.

#15 Mht de støjspoler, så har jeg allerede skrevet det flere gange, de behøver muligvis ikke køling, men det er meget få vandkølede psu'er der rigtigt er skrevet noget om, så hvem ved? Prøv at lade være, jeg har kørt uden i længere tid (et år) og min psu kører da stadigvæk og er lige så stabil som før. Men hvem ved om det holder lige så længe som en luftkølet psu?
Jeg (og bladerunner!) syntes bare at de blev for varme, derfor vandkølede jeg dem.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 13:23:39
Svar/Indlæg:
2664/97
Peter78# nej jeg fik aldrig gjort det. Jeg synes ligesom jeg manglede lidt mere info og sådan, kunne heller ikke finde noget på google. Og jeg har ikke lyst til at kaste mig ud i det hvis den nu skulle brænde af. Venter til jeg har råd til en ny hvis nu uheldet skulle være ude. (hvilket jeg altid føler det er her hos mig :p)



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 13:31:25
Svar/Indlæg:
317/39
okey hvis de ikke rigtig behøves køling så skulle det jo afhjælpe en del af problemerne.. fordi så er der jo kun de mosfets der skal køles..! og hvis man nu ville være på den sikre side så kunne man jo altid sætte en powerfluid (9db) blæser på 5 volt også lade den trække det varme luft ud af psuén..! ved godt at så forsvinder iden lidt i og vandkøle den.. men man kan jo ikke høre en 9db blæser som køre 5 volt..! men tror jeg vil prøve og kigge lidt på min psu, også se om jeg ikke kan få kringlet noget sammen lidt ligesom bladerunner har gjordt.. men der går nok lidt tid inden jeg får lavet vandkølingen.. for skal først ha fat i noget kobber og sådan.. (har ikke så fandens meget tid til at rode med computer for tiden.)



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 13:32:50
Svar/Indlæg:
317/39
petter78# hvormeget steg din vand temp enlig ved og smide psuén på.. altså nu tænker jeg på cpu temp, samt de andre temp...

jeg kunne ikke forestille mig det var det store, men man kan jo aldrig vide..



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 13:40:16
Svar/Indlæg:
316/10
#18 + 19 > Hvis du ikke har så meget tid til at rode med computer for tiden, så er det måske et tosset projekt at give sig i kast med.
Min vandtemp steg så vidt jeg kunne måle ikke. Men nu er det også lidt svært at sammenligne min vandtemp med din, for jeg kører med chiller og ikke radiator. Hvis din radiator er ordentlig, så stiger vandtemp så lidt at det ikke er til at måle i forhold til diverese usikkerheder, derfor vil du ikke kunne mærke det på cpu-temp.



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 15:42:33
Svar/Indlæg:
317/39
kan godt være det er lidt tosset. men jeg gidder ikke vente 2 år med at lave det :=) derfor begynder jeg nu, også må det ta den tid det tager :=)
lyder fint med at tempene ikke stiger :=)



MLAonWater
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 16:43:17
Svar/Indlæg:
202/8
Hej, jeg har forsøgt at vandkøle min thermal take purepower 420W. Men efter at have samlet den med kobber blokken i fik jeg den aldrig til at virke :( .
Så købte jeg en Q-Tek 550W, den var billig, og nem at lave vandkølig i. Men den er lige stået af. Og her har jeg et spørgsmål.
Jeg slukkede den søndag aften (der fejlede den ikke noget), og da jeg ville starte den mandag morgen så virkede den ikke!
Kan den død mens den ikke kører?
...eller er der en kat der har haft poterne i den i løbet af natten (der er nemlig hul bag i den, så man kan godt få poterne derind). For hvis det er katte der har gjort det, så kunne jeg jo godt købe en magen til og lave set samme mod (det var let). Men hvis det ikke var katte, så skal jeg have en anden.
Og nu kommer det så (on topic), hvor meget larmer en antec?
Håber det er ok at jeg bruger din tråd.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:13:14
Svar/Indlæg:
2664/97
22# jeg blev helt overrasket over min Antec 480 true blue, den sagde ikke noget. Men ved ikke om det er fordi jeg gik fra en meget larmene til en lidt lysløs. For nu er det min antec der larmer mest i min computer, og jeg håber at kunne få lavet et lille mod så jeg kan skifte mellem 5V og 7V på begge blæsere. Men ved bare ikke hvordan det skal sættes op. Lige nu kan jeg skifte mellem 7V og 12V, men da 12V er overkill, og 7V kan høres, så vil jeg gerne kunne skifte mellem 5V og 7V. Jeg har en 3 benet komtakt. der kan stå i 3 stillinger on-off-on. plz help.. ;)

Det kan jo godt være det er din kat, prøv at spørg den :p hmm, hvordan skulle den kunne ødelægge noget? hvis ikke der er nogle synlige tegn så tror jeg desværre ikke det er den du kan skylde skylden på.

21# Har du andet info om vandkøling af PSU end det der står i denne tråd, også de links der er her? For hvis du har nogle links til nogle andre sider som jeg ikke har set vil jeg blive meget glad for at få dem :D



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 18:31:32
Svar/Indlæg:
316/10
#22 Det er lidt svært at vurdere når man ikke ved hvordan du har vandkølet den, har du ikke et par billeder? Men selvom computeren er slukket, så er der jo stadigvæk strøm på psu, den bliver lidt lun i standby. Jeg har før målt på en psu der var vandkølet (med koldt vand), under drift var temperaturen 20C inden i psu, i standby var temp 28C inden i psu. Med andre ord, den kan sikkert godt dø i standby.
Tvivler på det kan være din kat der har haft potterne inde i din psu og derved ødelagt den, det virker meget urealistisk. Hvis der lå en død kat bag ved din computer og den samtidigt ikke virkede kunne jeg tro det.
Har du gået din TT efter i sømmene, det kunne jo være du kunne finde fejlen.
Ved ikke hvor meget en Antec larmer, kørte aldrig med den inden jeg vandkølede den :e



MLAonWater
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2004 19:01:42
Svar/Indlæg:
202/8
#24 hehe.... min kat har det fint...

jeg syntes at jeg har været min TT efter men jeg kan ikke finde noget.

Jeg havde heller aldrig min Q-Tek sat til inden jeg vandkølede den.
Jeg tror at jeg køber mig en Tagan TG480-U01

Du fik mig faktisk til at tænke lidt der :00 men jeg tror nu nok at min Q-Tek er død.

#23 håber du kunne bruge min p.m. til din kontakt.



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 08:40:52
Svar/Indlæg:
317/39
sejt. nu har jeg fundet en der kan lave blokken for mig..! det er en jeg kender der arbejder ved noget der hedder DSM :=) han skulle være rimelig sej til at lodde i kobber og sådan noget.. også kan han måske fræse formen inden i (istedet for og bare save det ud) men jeg skal lige ha målt op, så han kan få nogle mål og arbejde med..!



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 08:33:29
Svar/Indlæg:
317/39
HMM.. :l
jeg har lige snakket med ham der skulle lave den blok i kobber... og de har ikke noget kobber på firmaet i de mål :=( men han sagde så at han bare kunne lave det i alu,,
men så tænkte jeg jo straks,, at det ville nedsætte køle egenskaben,,
men nu har jeg gået og tænkt lidt over det, hvor meget ville forskellen enlig være..! for jeg aner ikke hvor jeg ellers skal få noget kobber fra..! så man kunne jo bare lave det i alu.. men vil det blive meget dårliger af det eller hva..?



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 10:16:00
Svar/Indlæg:
1081/37
#10 øhh det eneste der behøver køling i en switchmode strømforsyning er mosfets, dioder og regulatore, du vil ikke opnå noget ved at køle støjspoler eller kondensator(desuden hvis nogle af det komponenter bliver varme er det enten fordi der er en fejl eller fordi de er dimensioneret forkert)!

#27 du skulle ikke rigtigt kunne se nogen forskel på kobber og alu i en en strømforsyning, de bruger blandt andet også alu i dem standart fordi de ikke skal lede varmen ud i et stort køle profil, alu leder måske ikke varmen ligeså optimalt som kobber men til gengæld er det bedre til at komme af med varmen, og da der måske max vil blive afsat 50W i hver køle profil er det bedre at bruge alu end kobber, desuden skal komponenterne(mosfet og dioder) helt op på 200 grader for at stå af!

Så hvis du bruger alu er det eneste du ikke opnår, at bruge en masse penge og tid på at få fat i kobber ;)



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 11:07:29
Svar/Indlæg:
317/39
#28
tænkte nok der ikke ville være den store forskel..
MEN, men bare og ha hørt noget om at det kunne gi lidt problemer hvis man både havde alu og kobber i et vandkølings sæt..! kan ikke huske hva det var der ville ske, men et eller andet underligt med vandet..
er det rigtig eller er det bare min lille bong hjerne der husker forkert :=)



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 11:34:56
Svar/Indlæg:
1081/37
#29 ja ser du almindeligt vand gør ikke noget ved alu, da alu lyn hurtigt laver en beskyttene hinde af noget oxid(sikkert alu oxid er ikke den store kemiker, når det gælder sådan noget, kan dog ryste lidt sprængstof sammen ved særlige lejligheder ;) ) når det kommer i forbindelse med ilt, men jeg skal ikke kunne afslå at kølervæske og algefjerne opløser den hinde og tærer på aluen, ellers ved jeg sku ikke, kan du ikke bare gøre ligesom peter78 bare istedet for ham lave pladerne ud af alu istedet for kobber og bruge kobber rør?



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 11:38:56
Svar/Indlæg:
317/39
jo det kunne jeg godt... men jeg ville heller lave det som bladerunners,, (altså den metode).. da jeg bedre kan lide hans finish :=)

men er der andre der ved om der kunne opstå problemer hvis jeg lavede det af alu istedet for kobber...!_



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 15:59:39
Svar/Indlæg:
317/39
er der slet ingen der har en ide om det ville gi problemer .???




Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 17:50:04
Svar/Indlæg:
2664/97
31# Du skal bruge korrisions beskyttelse når du blander 2 metaller, det er vigtigt. Det kan du finde hos studiedata.



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 18:27:27
Svar/Indlæg:
1081/37
#33

Ved du hvorfor, fordi det kunne jeg godt tænke mig at vide?



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2004 18:32:29
Svar/Indlæg:
2664/97
34# Det er noget med at metallerne laver noget kemisk halløj, kan ikke foklare det, da jeg ikk ved det helt, men det er derfor. Og det kan du også læse ind epå nogle af de sider der sælger sådan noget. Men ellers kan du måske fange magic inde fra www.h2okoeling.dk han ved næsten alt om vandkøling, og han ved sikkert også lige hvorfor amn skal bruge sådan noget. Så prøv at skrive til ham. (Han har også en bruger herinde)



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2004 08:24:53
Svar/Indlæg:
317/39
okey nu har jeg fundet ud af at det skal være kobber fordi ellers ville det gi noget bøvl med at der ville ske noget kemisk halløj... men nu har jeg prøvet forgæves og få fat i noget kobber, det er bare ikke til at opdrive en blok på ca 15/9/3 cm.. har snakket med flere steder hvor de måske kunne ha kobber, men det er kun nogle små plader, overhovedet ikke noget der nærmer sige 3 cm tyk,,, eller bare 1 ca for den skyld, fordi så kunne man jo bare sætte 3 sammen.. men er der ikke nogle der ved hvor man kan få fat i sådan noget kobber..__!:!_



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2004 10:24:25
Svar/Indlæg:
316/10
Hvorfor vil du have det i 3cm tykkelse? og 9 cm i bredden, de mål lyder helt vilde. Jeg har masser af kobber til at ligge, men intet tykkere end 10mm. Desværre ligger det på værkstedet og der skal jeg ikke ud før om et par uger.



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2004 10:47:46
Svar/Indlæg:
317/39
ups :=) det var heller ikke meningen at der skulle stå 9 cm,, men nærmer 7 :=)
grunden til at jeg gerne ville op på 3cm ca, er fordi de fittings jeg har, er på 15mm og hvis selve blokken kun er 2 cm tyk, er der jo ikke nok til at lave givind i.. men 2,5 cm kan også godt køre det.. men tror lige jeg prøver og kontakte den lokale skrot handler og høre hva han har..
og hvis han heller ikke har over 1cm tyk, så kan man jo bare sætte 3 stykker sammen...



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2004 10:58:09
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg tvivler på at du finder noget over 10mm hos skrothandleren.
Men hvordan vil du få plads til at det kobber indeni din psu?
2cm vil være helt fint til at lave et 15mm gevind i, så er der 2,5mm på hver side, det er rigeligt.



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2004 11:34:45
Svar/Indlæg:
317/39
39# det ville jeg også mene, men ham der skulle lave hovedet til mig, sagde at det ikke var nok.. (men det ville jeg nu mene at det var..) men han arbejder med sådan noget hverdag, så han må vide lidt mere om det end jeg gør.. men ved det ikke... men nu må jeg se hva den lokal skrothandler har... hvis han overhovedet har noget.

og der er ikke nogle problem med at få plads til det, så vidt jeg kan se så er der rigeligt med plads



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
23-03-2004 11:51:52
Svar/Indlæg:
316/10
Der er to forskellige modeller af 550W, min har to lag print i den ene side, så det største stykke der er plads til i min er sådan noget som 90*100*23mm, måske en smule mere i tykkelsen.
Jeg forstår ikke helt hvordan det skal laves, skal det bare krydsbores eller vil du fræse rigtige kanaler?



tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-03-2004 14:19:58
Svar/Indlæg:
317/39
jeg ved ikke om han fræser eller hva han gør.. men jeg viste ham den zerofann havde lavet... og spurte om han kunne lave det, og det kunne han sagtens.. men nu skal jeg lige skaffe noget kobber før vi kommer igang :=(