cool aquarium..

Luftkøling d.  28. februar. 2004, skrevet af exxon
Vist: 1156 gange.

exxon
 
Overclocker
Tilføjet:
28-02-2004 21:19:09
Svar/Indlæg:
6/4
Damn, har lige siddet og skrevet et langt indlæg men det virker som om det ikke er blevet lagt ind.. Skyldes muligvis at jeg ikke på nogen måde er computer ekspert..
Nå, men vi prøver igen..
Det drejer sig om at jeg har et akvarie på ca 30L som jeg ønsker at få nedkølet til en kostant temperatur på maks 15 grader celsius. Dette kan man gøre ved, i diverse dyrehandlere, at købe diverse køleanlæg til omkring danmarks bruttonationalprodukt på et gunstigt år, så derfor leder jeg efter nogle alternativer..
Jeg har været inde på ingenioren.dk for at finde hjælp, og en venlig sjæl (måske en ingeniør) foreslog at jeg brugte et peltier element til opgaven samt gav mig nogle links til sider hvor jeg kunne anskaffe mig et sådant.. Nu er problemet imidlertid så at jeg ikke aner hvad et peltier element er og hvad jeg skulle gøre med det i det tilfælde at jeg fik et mellem hænderne..
Ved lidt søge på nettet fandt jeg dog 'peltier element' nævnt adskillige gange herinde og ville derfor høre om nogen måske kunne hjælpe med at forklare hvordan og hvorledes.. eller måske havde et forslag til hvordan man kunne køle et akvarie ned..

Mvh Lars

Angående de sider jeg fik oplyst så var det:
www.rs-online.dk og
www.melcor.com/cpseries/html


Wizard
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2004 21:26:22
Svar/Indlæg:
845/46
Et peltier element er en lille keramisk fætter, som der bliver varm på den ene side og kold på den anden side når der sættes strøm til det. Typisk 24V, men kan sagtens køre på 12V.

Dem jeg kender er ca. 40x40 mm, men ved ikke om de findes stører.

Mit bud er, at hvis du vil køle 30L vand ned til 15°, skal der hulens mange elementer til..

#Alle
Ret mig hvis det er helt volapyk jeg skriver.



OTC-Raptor
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2004 21:33:17
Svar/Indlæg:
130/33
1. jeg har set dem hvor de er støre.

0#

jeg tor det vil være meget svært at lave. fordi af et pelti/TEC element bliver Extremt varm og uden kraftig køling meget hurtigt går i stykke.

jeg vil prøve at lave noget med at have en lille radiator i akvariet så pumpe noget koldt vand gemmen den. det kan man vel få fra et køleskabe eller en kompressor.





Surfmaster
 
Superbruger
Tilføjet:
29-02-2004 11:42:33
Svar/Indlæg:
83/3
her bliver jeg så nysgerrig og spørger, hvad skal du bruge 30L vand på 15 grader til? :D

som #1 skriver, så vil jeg også tro du skal bruge flere elementer til at køle så meget vand. Plus at du skal have fat i god køling til hvert enkelt peltier element... og så bliver det hurtigt dyrt :|



exxon
 
Overclocker
Tilføjet:
02-03-2004 15:09:21
Svar/Indlæg:
6/4
akvariet skal bruges til at holde gopler i.. det er sådan en lille side-hobby jeg har ud over mit almindelige akvariehold.. Goplerne kan til nøds godt gå ved stuetemperatur men pga. den - for dem - forholdsvis høje temperatur sætter den ilt der er i vandet sig som små luftbobler under deres klokke og det kan de ikke tåle.. Påd en måde kan aldrig få dem større en et par centimeter.. Hvis vandet derimod var afkølet til 15 grader eller derunder villle de - efter min erfaring - kunne opnå en betydelig større volumen og man ville måske endda kunne få dem til at formere sig..

Jeg har anskaffet et gammelt køleskab kvit og frit som en af de ovenstående i debatten foreslog men jeg er lidt nervøs for at gå igang af frygt for at klippe noget over som måske ikke skulle være klippet over..

Mvh Lars



Peugeot106
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2007 15:46:52
Svar/Indlæg:
227/22
NIIIIIIIICE :e

Gopler ? haha, hvor cool man :p Vidste jeg ikk at man kunne få.
Hvor kan man købe sådan nogle henne ? Har du ikke et par billeder ?:(





Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2007 15:48:19
Svar/Indlæg:
1081/37
jeg tror den bedste løsning vil være den med køleskabet, peltier elementer er mere konstrueret til at flytte varmen fra en meget lille område og ikke et akvarium med 30 liter vand.

Hvis du tager en almindelig radiator som man også bruger til vandkøling(ved ikke om en single radiator er nok, 30L er alligevel en del vand) og sætter en 800rpm blæser på(den skal bare flytte luften igennem radiatoren, da luft som står stille isolere temmeligt godt), og sætte det hele ind i køleskabet, og self sørger for at køleskabet stadigvæk er så isoleret som muligt. Det tror jeg vil være den bedste og økonomiske metode. Man kunne sætte noget temperatur styring på pumpen så den kun pumper vandet igennem radiatoren i køleskabet når temperaturen overstiger 15grader i akvariet.

Køleskabet vil også spare din el-regning mere en peltier elementer, da køleskabet i sig selv ikke udvikler særligt meget varme udover den varme det skal flytte. Peltier elementerne, udvikler alt den effekt du smider ind i dem til varmen sammen med alt den varme de skal flytte, og jo mere varme du skal flytte jo mere strøm bruger de.



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2007 16:04:38
Svar/Indlæg:
5600/32
Tråden er næsten 3 år gammel.. :00;)



-J-
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2007 16:08:13
Svar/Indlæg:
211/5
lol - så er alphacool.de nede - But anyway.... De har nogle waterchills som du kan prøve at kigge på. Svarer lidt til et køleskab, som kun er lavet til at køle vand. De er lidt dyre, men jeg tror helt klart de er det værd.



Peugeot106
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2007 17:27:27
Svar/Indlæg:
227/22
hehehehe, I love you guys :00 8)



#10
-J-
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2007 21:28:59
Svar/Indlæg:
211/5
DoH - Hvem fik mig til at hoppe i med begge ben?? Tak til mig selv for at skrive i en 3 år gammel tråd!

:x