Vandkøling v1.0

Vandkøling d.  21. februar. 2004, skrevet af System
Vist: 666 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2004 19:54:33
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg går og leger med tanken om at få luftkølingen skiftede ud med noget vand. Jeg har aldrig haft vand før, så det skal ikke være det aller sygeste.

Er det bedre at købe et samlet set som Waterchill eller Koolance frem for et saml-selv-system?

Da jeg selv tror det er bedre med saml-selv, har jeg kigget lidt rundt. Hvordan lyder dette:

CPU-kølehoved: Copperfield Uriel P4 http://www.watercooling.dk/sho...

Radiator: HW Labs Black ICE Xtreme http://coolerkit.dk/product.as... eller ThermoChill 120.2b http://vcore.dk/shop/productin...

Pumpe: Eheim 1048 http://coolerkit.dk/product.as...

GFX-kølehoved: CCR-07 Geforce4 køler EXTREME http://www.watercooling.dk/sho...

Alt er valgt på baggrund af hvordan jeg tror det er, so be gentle 8)

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 19:58:20
Svar/Indlæg:
3799/43
hvad jeg har læst om Uriel er det et godt sæt dog ikke det som Tweakup.dk testede der var plexi glasset revnet :(
men hvorfor ikke finde en bedre radiator ? Vcore Heatcore skull efter sigende være den vildeste..



Polle404
 
Superbruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:02:02
Svar/Indlæg:
322/10
Lyder skam ikke helt dårligt... :)
jeg ville nuppe ThermoChill Radiatoren, bare fordi den er dual.
Men, du har vist glemt noget vigtigt, hvad er slange diameteren på de forskellige ting?
Det bedste er helt sikkert at vælge en specifik tykkelse (½ od f.eks.) og så gå efter de dele du vil have, hvis de kan fås i den diameter, ellers skal du til at lave en hulens masse 'sjove' koblinger, og du risikerer at lave nogle grimme flaskehalse i systemet.

Det er generelt ikke bedre at købe et samlet sys, det er oftest lettere :e



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:02:12
Svar/Indlæg:
2664/97
Da jeg købte vand for første gang, købte jeg en masse dele og satte dem sammen til et system. Tror det er meget bedre end at købe det som et set. Og hvis du er til DD kan du købe det direkte fra deres hjemmeside. Der skulle være en god del at spare har jeg hørt



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:08:07
Svar/Indlæg:
3799/43
http://www.vcore.dk/shop/produ...

#4 nej jo større jo mere væske kan det indeholde..
et system blir ikke køligere af en større pumpe.. men det hjælper ved et STORT åbent system



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:08:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis du er helt jomfruelig, og ikke aner en skid om vandkøling er mine forslag flg.:

1: Læs lidt om det, dan dig et overblik og spø'r os til råds. eller...
2: Køb et færdigt sæt. Eller...
3: Køb løsdelene, sat sammen efter nr. 1
4: Fosser det ud med vand, panik! - Og spø'r os bagefter hvad det var du misforstod

;)

Velkommen i "klubben". Du vil blive glad... :)




ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:28:11
Svar/Indlæg:
3799/43
Jo det er en fordel..
men du skal bare huske at det ikke altid hjælper med en alt for stor pumpe..
10/12mm er en fin størrelese..



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:32:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Det var ikke helt ment på "den" måde ;)

Hvis du aldrig har prøvet at samle noget vandkøl før og ikke aner hvordan det skal samles. Så er et saml-selv-sæt, nok mere for dig. Så kan du jo senere udvide.

Men, jeg vil da som enhver anden overclocker (og gør det selv mand) anbefale dig at købe delene selv og samle det. Det er forskelligt om det er dyrere eller billigere. Men, ofr pengene og find glæden i selv at sidde og døje med det. Det er mere "personligt". Jeg ved godt at det lyder lidt tåbeligt, men der er altså en anden glæde i selv at lave tingene... ;)

Leg lidt med det, læs nogle tests, se nogle priser, se lidt i forummet. Og kom med spørgsmål, spørg efter råd og erfaringer. Så skal vi da gladeligt "guide" dig igennem. Men, det er dine hænder der gør arbejdet...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:32:35
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Ja!



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 20:54:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Fair nok.

Så prøver vi igen:

"Det var ikke helt ment på "den" måde ;)

Hvis du aldrig har prøvet at samle noget vandkøl før og ikke aner hvordan det skal samles. Så er et færdig-sæt, nok mere for dig. Så kan du jo senere udvide.

Men, jeg vil da som enhver anden overclocker (og gør det selv mand) anbefale dig at købe delene selv og samle det. Det er forskelligt om det er dyrere eller billigere. Men, ofr pengene og find glæden i selv at sidde og døje med det. Det er mere "personligt". Jeg ved godt at det lyder lidt tåbeligt, men der er altså en anden glæde i selv at lave tingene... ;)

Leg lidt med det, læs nogle tests, se nogle priser, se lidt i forummet. Og kom med spørgsmål, spørg efter råd og erfaringer. Så skal vi da gladeligt "guide" dig igennem. Men, det er dine hænder der gør arbejdet... "

- ok? ;)



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 21:07:48
Svar/Indlæg:
3799/43


#11
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 22:04:24
Svar/Indlæg:
675/55
Med fare for flames og rippe op i en gammel diskussion.. Så vil jeg ikke råde dig til at købe eheim pumpen. Den er ganske ok, har selv en.. MEN inde på www.procooling.com laver de en masse tests af kølehoveder osv.. og ifølge alt hvad man kan læse sig igennem der, opnår du bedre køling med en bedre pumpe. Hydor L30 mener jeg den hedder er lidt bedre end Eheim, og den sikre testvinder er Swifttec mcp600 mener jeg den hedder, kan ses her:

http://www.studiedata.dk/produ...

Nu ved jeg godt det er blevet diskuteret meget.. men løftehøjde betyder noget selv i et lukket system, da det er det der er afgørende for hvor stort et flow du kan trykke igennem den modstand der er i systemet..

Ellers er resten af det der bliver foreslået helt okay.. du kan dog spare lidt ved at hente en radiator fra en bil.. købte min for 50,- og 1/2" slangen passer lige på..



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 22:08:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Det er fuldstændig korrekt! :o

Men! Husk, at prisen af og til også er en faktor for os andre ;)



#13
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 22:21:23
Svar/Indlæg:
675/55
#17

Det er det også for mig.. men hellere give 200 mere for den gode pumpe NÅR jeg er igang end sidde tilbage med en dårligere og ærgre sig.. Så ville jeg hellere tage chancen med et Copperfield Uriel for at spare lidt og satse på at det ikke er defekt ved levering.. for de har fået pæne anmeldelser i udlandet..



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 22:34:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Så må jeg da kvittere: Jeg gider ikke, og jeg gentager: Jeg gider ikke, at betale kr. 200,- eller 1.000,- pga. en benchmark fortæller mig, at en given pumpe køler 1-2-3% bedre, end en, der er billigere... Der findes så mange måder hvormed man kan slippe for at betale ekstra.
Nogle kender f.eks. det at modde et grafikkort. Det gør jeg også hvis jeg kan spare lidt på det. Så økonomi er aldrig en undskyldning for ydelse, medmindre man snakker om kvalitet. Min personlige erfaringer er, at Eihem lever i bedste velgående, det kunne skyldes mange faktorer, men hvis du oplever en bedre ydelse, bevares. Men jeg gider ikke at "spilde" den ekstra klat på så "lidt". Specielt ikke når forskellen er SÅ marginal ;)

-> #19

Netop! ;)



#15
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 22:47:09
Svar/Indlæg:
675/55
#20

Nu tror jeg heller ikke forskellen er så marginal som du gør den til.. der er faktisk en del cw til forskel.. ISÆR hvis man bruger de nye meget mere flow afhængige hoveder.. indrømmet at på et maze4 er forskellen ikke alverden.. men på f.eks et whitewater gør det en forskel. DESUDEN foreslog jeg jo så også at købe det billigere kølehovede fra waterheads for at få råd til pumpen..



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 22:52:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Jaja, det handler jo vel et eller andet sted om kompromis... Det var heller ikke for at flame dig som: "Ikke-Eihem-tilhænger" eller noget. Bare rolig ;)



#17
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 23:00:20
Svar/Indlæg:
675/55
#22

Jeg har faktisk selv en eheim 1048, og den var jeg glad for med mit maze4 hovede og 12mm slange.. så fik jeg et DD hovede på mit gfx og også et på mit chipsæt.. og selvom det stadig kører ok.. så kommer der altså bare ikke så meget vand igennem.. og havde jeg haft et RBX eller et Whitewater hovede, så havde mit flow ikke bragt top resultater.. Og problemet med Eheim er jo også lige bestemt at de er lavet til akvariecirkulation og ikke vandkøling og derfor har de ikke den fornødne løftehøjde til rigtigt at kunne trykke vandet igennem.. som Swifttec'en har.. Hydor L30 er lidt bedre end Eheim.. men flere siger de støjer lidt mere og ikke holder så længe som eheim..

Men ja, det er jo et kompromis.. ellers havde vi vel alle et prometia system.. 🙂



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 23:02:09
Svar/Indlæg:
3346/81
I diskussionen om diameter på slangerne, samt flow i et lukket system kan jeg kun foreslå at se på Aseteks R&D rapport om temperaturforskelle - det er og bliver marginalt.

Ikke mindst set i lyset af at der ikke er et øje der stiller spørgsmålstegn ved de forskellige måder der bliver målt temperaturer på - jeg kan ikke huske hvilket tysk site det er der har et testapperatur hvor alle kølehoveder er målt på samme måde - så begynder sammenligningerne at give mening.

Efter min ringe mening er det vel også et spørgsmål hvor mange flere MHz man kan klemme ud af et anlæg fordi temperaturen - målt med en klytmåler - er 1 eller 2 grader lavere. Er det nu sikkert at omgivelsestemperaturerne var ens.... osv.osv.

Så i følge min verdensopfattelse skal der virkelig nogle bedre målemetoder, og systematik på banen før end at jeg vil drage alt for vilde konklusioner.

Tomgun



#19
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 23:06:13
Svar/Indlæg:
675/55
#23

For også at spare på porto og ekspeditionsgebyr..

Hydor L30 og Copperfield hos waterheads..

Burde give det bedste resultat til pengene, da pumpen er billigere end Eheim og har lidt bedre løftehøjde.. og Copperfield hovedet mangler vi at se tests på.. men det performer vel ca. som de andre der ligner det.. og der er bedre en Maze4..



#20
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 23:11:47
Svar/Indlæg:
675/55
#25

Så prøv at læs på www.procooling.com For det er jo lige det de gør så meget i derinde.. at teste hoveder og pumper under ens forhold med fornuftige procedurer og ordentligt udstyr 😉

Mht. løftehøjde i et lukket system, så er det først noget der rigtigt spiller ind når der kommer flere enheder på.. når man skal have vandet igennem en radiator, cpu hovede, gpu hovede og evt. chipsæt.. så begynder det at trække tænder ud.. og de nye hoveder performer bare bedre når de får mere flow..



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 23:38:07
Svar/Indlæg:
3346/81
#27 - procooling - yes, men jeg tænkte mere på testsites generelt og læsernes ukritiske sammenligning af disse resultater, jeg er sikker på du ved hvad jeg mener.

Jeg er helt enig med dig i at der skabes et større trykfald via flere bøjninger, T-stykker, hoveder, kølere m.m. og de seneste CPU hoveder fordrer et godt flow for at fungere optimalt - no doubt - men jeg vil bare gerne påpege at der er mange myter (ingen hints eller finter) omkring flow, og så er det mit spørgsmål er:

Hvor mange flere MHz er det lige vi kan trække ud af en given CPU, ved at temperaturen er 1 eller 2°C lavere ?

- kun for at prøve at sætte det lidt i perspektiv.

Tomgun

P.S.

- Til din almindelige "ubehagelige" orientering så er mit firmas produktprogram flowudstyr, herunder pumper, ventiler, slanger, rør og fittings, samt varmevekslere m.m. - men til industrielt brug - så jeg har en svag anelse 🙂



sorte_fyrste
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 23:44:49
Svar/Indlæg:
219/21
Jeg syntes i for vandkøling til at lyde sværer end det er.

Det er ikke så sværdt at samle et "custom made" vandkølingssæt. Køb det der passer dig. Og jeg syntes ikke man skal spilde sine penge på at købe et "start set" køb noget ordenligt fra start.

"Hvis du aldrig har prøvet at samle noget vandkøl før og ikke aner hvordan det skal samles. Så er et færdig -sæt, nok mere for dig. Så kan du jo senere udvide. "

Specialt den kommentar jeg bed mærke i.

Fortsat god aften :D



#23
Myth
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2004 23:51:41
Svar/Indlæg:
675/55
#28

Jeg er delvis enig.. min pointe er bare at man når man investere ligeså godt kan forsøge at samle det "bedste" så man også er sikret lidt ud i fremtiden og kan udvidde på det.. og jeg skal love for der ikke kommer meget vand igennem 3 dangerden hoveder på 12mm selvom jeh ingen kinks eller albuer o.l. har på.. Så derfor og især hvis man påregner at købe f.eks. copperfield hovedet mener jeg da man skal overveje at flow ikke er ligegyldigt..

Procooling er da læsernes ukritiske holdning og et testsite.. faktisk et forum for disse 😉 Men jeg ved hvad du mener, ser det da mange steder, og der er mange myter og nisser omkring det.. MEN for at komme tilbage til topic.. hvis man står og skal investere 800-1000 kroner i vand.. så kan man da ligeså godt gå efter den bedste performance NÅR man investerer end at man senere skal til at lappe på det..



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 00:07:39
Svar/Indlæg:
3346/81
#29 - du har ret - det er som sådan ikke en videnskab - jeg tror at NoNig ville være venlig og gøre opmærksom på at køber du et sæt kan du kaste det sammen, køber du stumper skal der lidt mere opmærksomhed på om stutse og slanger passer sammen - og så er det heller ikke sværere.

#30 - vi tager den lige omvendt - Procooling er et absolut godt forum - men mange læser en test her, og en der, og så går debatten på +/- 1°C i performance baseret på måle, og testkonditioner der ikke kan sammenlignes - that is my point.

Jo gu' har flow da en betydning - men, ikke desto mindre så kan stort set alt det der kan købes bikses sammen - bare man bruger hovedet og får checket fittings og slangetyper - og ligesom vi skrifter ram, CPU, GFX m.v. kan man jo sagtens skifte stumper i et vandanlæg - sågar også fra 10 til 12 mm slange - smide en større pumpe i, osv.

Jeg vil give dig 100% ret i at god research - og et par mails til de potentielle leverandører med nogle enkle spørgsmål - kan spare en for meget bøvl bagefter, og så tror jeg nok jeg vil lade skoen stå der, så den stakkels tråd kan komme tilbage til topic.

Tomgun



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 00:19:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #29

Læs #31! ;)

-> #31

My point excactly ;)

-> #32

Selvfølgelig! :e

Hva' er max. pris? (obligatorisk spørgsmål herinde ;))



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 00:28:26
Svar/Indlæg:
3346/81
#32 - 33 - jeg synes dit eget forslag virker OK - om du tager den ene eller anden køler - well - ThermoChillen er ikke ringe.
Det ser ud som om at slangedimensionerne passer.

Husk blæsere til radien, og at sikre dig at du får startet pumpen sammen med resten af dynen.

Jeg ville nok kigge efter et reservoir også.

Tomgun




Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 01:00:39
Svar/Indlæg:
3346/81
#37 - Sikker - sikker på at du får OK temperaturer, ja!

Personligt valgte jeg et Asetek sæt første gang, bare fordi det var nemt, ikke fordi det var bedst - og så har jeg ellers bygget om lige siden.

Som skrevet tidligere, så har jeg kun skimmet om stutsene passer, men ellers kan det rettes til - og jeg vil som sagt anbefale at du smækker et reservoir i kredsløbet - det virker uden, men det er meget nemmere at tømme, og fylde med et reservoir.

Tomgun



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 02:11:37
Svar/Indlæg:
1996/65
#0 ... det ser meget godt ud alt sammen på nær den gfx-køler du har valgt ...

Vælg aldrig CCR kølehoveder ... de er lavet til 8mm slanger ... og det giver ekstremt dårligt flow ... og det resultere i at pumpen ikke kan få vandet til at cirkulere ordentligt ...

Grunden til at jeg nævner dette er at jeg selv var dum nok til at købe CCR kølehoveder ... og det resulterede i at min pumpe køre elendigt ... og kølingen bliver næsten halveret i hele systemet ...

Såe husk at holde dig til 12mm kølehoveder og slanger igennem hele systemet ... så skulle det være muligt at få et okai flow ... !



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 02:18:27
Svar/Indlæg:
3346/81
#39 - Tak for inputtet - hvad vil du så foreslå som det rigtige valg?

Tomgun



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 02:30:20
Svar/Indlæg:
1996/65


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 12:35:15
Svar/Indlæg:
3385/80
Nu ved jeg ikke hvad du har tænkt dig af slanger, men brug hellere 70kr./meteren end 11kr./meteren.

De dyre slanger kan klare en meget skarpere bøjning uden at kollapse. De billige slanger har oftes kun en godstykkelse på lidt over 1mm.

Selv kører jeg med nogle som har en godstykkelse på 3mm, og med en ID på 10mm er de altså i alt 16mm i diameter :)



sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 12:43:48
Svar/Indlæg:
436/69
Mit Bud:

Waterheads.dk-
L20 - 30 pumpe - Alt efter hvad pungen siger. -- 219 / 375
Uriel AMD, Cpu køleblok 12 mm studse -- 329
Atira ATI, grafikkorts køleblok 12 mm studse -- 285
Bay Resovoir 5 1/4" drevplads m. 12 mm studse (Under Copperfield) -- 249

Vcore.dk-

ThermoChill 120.2b -- 699
ClearFLEX 60 Premium 1/2", 3meter -- 207

Alt i alt, 1988 eller 2144.

Radeonhovedet kan sidde på dit GeForce, hvis du har de 4 huller omkring GPU'en. Ville ikke vælge det GFX'hoved #0 vælger da jeg tror det bruger 1/8 gevind = meget lille gennemgang.

Når ja.. der sakl nok lidt spændebånd til rundt omkring. Det bliver ca 100kr. Og ja, så sakl der jo nok også nogle blæsere til.

Jeg ville, hvis jeg skulle spare lidt, vælge "Heattransformer 2 Standard Dual" til 500, men det har vist lange udsigter til den kommer på lager

Det her var mit bud.. Håber det kan inspirere. :e



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2004 15:38:18
Svar/Indlæg:
3346/81
Vælg det Dangerden Maze4 som bliver foreslået i #41 - så passer det til dit nuværende og kommende GFX.

Tomgun