Blæser på radiator?

Vandkøling d.  20. februar. 2004, skrevet af System
Vist: 588 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
20-02-2004 08:27:57
Svar/Indlæg:
0/11005
Hvordan skal man sætte blæseren på radiatoren, så den blæser ind i radiatoren, eller så den suger fra radiatoren? Eller gør det ingen forskel??

p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 08:38:20
Svar/Indlæg:
316/21
Normalt siger man at det er bedst at suge gennem en raddi... så det ville jeg da foretrække......



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 08:38:28
Svar/Indlæg:
60/7
Mange siger at det bedste er at have blæserne lidt væk fra radiatoren, og så have dem til at suge luft igennem den, da det mindsker dødzonen af blæserne.

Men det eneste problem er, at blæserne tager luft fra mange andre steder end lige radiatoren, så hvis du vil have endnu bedre temp. så får du lavet et radiatorhus (shroud), som går at blæserne ikke kan tage luft andre steder end lige gennem radiatoren..

For at du kan se hvad jeg mener, giver jeg lige et link til et billede af mit system... den store metal box er huset...




Håber det er til at forstå.... :e



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 09:46:25
Svar/Indlæg:
605/29
Tror det er lidt en smags sag... Jeg har en tripple radi fra aquacomputer - de blæser igennem den og mine temps stiger ikke det vilde 6 grader or so med en god gang prime95... og så røre den sig ikke... Kommer vel an på hvor heldig/god man er til at lave det hus vil jeg tro.



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 10:04:02
Svar/Indlæg:
60/7
Jeg har selv lavet den... eller, jeg har lavet de tekniske tegninger, og så er huset blevet lavet ude på min fars arbejde, så alle huller er laserskåret...

Kender heller ikke andre end D-Tek som laver shrouds til det Danske markede, der er så også sådan nogle som en af mine "venner" fra USA som har lavet en af de bedste Rad. og shroud setups i verdenen, som hedder Scoop V2 m. XLR120...

Blæsere på begge sider... ved ikke om det overhovedet gør nogen forskel...

Mine temps er 37.5C idle, og max 42C så kun 3.5C forskel ved 3510MHz til hverdagsbrug...



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 11:42:10
Svar/Indlæg:
60/7
Se det du vil gøre er, at lave et stort hul i dit Kabbi. foran på størrelse af overflade arealet (det er vigtigt! for ellers falder rad. ud :e) på din radiators "finder"
Og så placere din rad inde i kabbinettet, og så sætte blæserne til at suge, på den måde får du det koldeste luft til din rad, da den koldeste luft i et værelse er i gulv højde.
Og du giver mere airflow til dit kabbinett...

Mht. shroud vs. monterings kit, det må du selv betemme, da shroud er til at montere både blæsere og rad. i (min shroud er boltet til kabbinettet), men det giver dig højst sandsynligt bedre temps ifht et monterings beslag.



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 13:09:21
Svar/Indlæg:
60/7
Hyldeager: du vil ikke få mere airflow på den måde, med mindre man selvfølgelig har nogle kraftigere blæsere et sted...

Hvis de sidder foran og skubber luft igennem, så vil farten af luften sænkes når den kommer igennem de næste sæt blæsere som suger luft gennem...

Hvis det er lavet om på setup (svagere blæser til at skubbe, og kraftige til at suge), vil du bare lave et slags vakum inde i huset, og ikke få nogen sønderlig forbedring af airflow...



Skip_Skovhugger
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2004 13:33:14
Svar/Indlæg:
60/7
Jeg syntes du skal have en shroud og så blæsere der suger, da du undgår dødzonen på blæserne, og forbedre faktisk airflowet gennem radiatoren.

Mht. blæsere, så syntes jeg du skulle købe et sæt Enermax FAB-12 120mm justerbare blæseren, de flytter mere luft end Papst, ved deres laveste setting, og kan jo så gøres hurtigere, hvor de yder tæmmelig godt.