Det bedste lim

Vandkøling d.  17. februar. 2004, skrevet af H_L
Vist: 2243 gange.

H_L
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 11:22:31
Svar/Indlæg:
288/39
Jeg er ved at ommodificere min vandkøling og så skal jeg ha' fat i en holdbar lim, men jeg er ret uviden på dette område.
Jeg skal bruge en kraftigt og holdbar lim, som skal kunne samle kobber og plastik.
Nogen der kender til sådan en lim`? :D

Silverman
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2004 11:24:58
Svar/Indlæg:
1720/3
Er ikke sikker, men kan Araldit, eller andre to-komponents lim ikke gøre deT?



Racerbil
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 11:26:54
Svar/Indlæg:
462/53
Man kan købe en limpistol med stifter for 50-70 kroner i byggemarkeder. Glimrende lim, let at dosere, og skide holdbar.
Limer på næsten alt.



RainMaker
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 13:03:28
Svar/Indlæg:
637/15
Loctite...
det er noget helvedes stads...
der går ca, 10sek, efter man har
fået det på begge overflader til at man
skal skæres fri.. det klistre pæænt godt.. ;)



Crispo|
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 13:47:23
Svar/Indlæg:
72/6
superattack da... findes ikke noget der er vildere!!!



H_L
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 15:42:33
Svar/Indlæg:
288/39
hvad med noget så alm. som sekund lim?



RainMaker
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 15:54:26
Svar/Indlæg:
637/15
#4
det er Loctite der laver Superattack..
superattack, er bare en fesen model
:p



Dane
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 16:45:45
Svar/Indlæg:
270/104
Limpistol !



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 17:04:11
Svar/Indlæg:
316/21
der er nu ikke noget som et godt gennemtygget stykke bublegum...... det er noget der duer :P

og hvis du ikke er til den slags så nup noget Loctite, som #3 også anbefaler.....



Aaroe
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 17:53:26
Svar/Indlæg:
102/27
Nej nej nej... :o
Super Attack er godt til mange formål, men i #0's tilfælde Ville jeg klart vælge en mere tyktflydende lim, og det skal klart være MEGA CRYL - Jeg er overbevist om at det kan holde alt...

Det er lidt svært at få fat i, men prøv at søg på MEGA CRYL her på siden, for det har nemlig været til diskution før, og Jeg mener nok min fætter postede et link til hvor det kan købes her i DK.

Du skal passe på med mange af de forskellige slags Epoxy og Araldit lim, for nogle af dem er vandopløselige... Jeg limede engang et kølehoved med Super Epoxy fra Silvan, så jeg taler af erfaring ;)



Pioneer2k
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 17:55:49
Svar/Indlæg:
870/45
#4 Superattack størkner MEGET hurtigt, og er muligvis ikke så anvendeligt, da det ikke er vanvittigt holdbar.

Som regel siger man, at jo længere størkningstid lim har, jo mere holdbar vil det være.



Pioneer2k
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 17:56:52
Svar/Indlæg:
870/45
Update:

Ligesom hvis man tager en tokomponentslim, og blander meget lidt hærder i, så tager det MEGET lang tid om at størkne, men så bliver det møghamrende stærkt!



The
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 19:08:24
Svar/Indlæg:
39/5
Hold your horses!!!! Hvis der skal samles stumper af 2 forskellige materialer, så skal der en form for pakning imellem! Jeg prøvede at lime et kølehoved med epoxy, som min erfaring siger ikke er til at rive af noget som helst! Resultatet blev en utæt blok efter 14 dages brug.
Det der sker er udvidelse pga. temperatur. Cu har en temperaturudvidelseskoefficient (tror jeg nok det hedder) og akryl har en helt anden. Derfor vil der blive dannet spændinger mellem disse når blokken skiftevis varmes op og køles ned. Disse mange ture op og ned i temp har vist sig pænt opslidende på en sådan samling. Desuden er lim laget mellem en fræst blok og en 100% plan akrylplade ekstremt tyndt, hvilket medvirker til højere spænding i forhold til udvidelse. Når alt kommer til alt, så knækker det inde fra midten af.

Måden at gøre det på er at lægge en gummi pakning mellem Cu og akryl og skrue det hele sammen... derved kan det gi sig nok til der ikke opstår problemer! Spørg bare dangerden....

TBF

Ps. hvis det skal prøves alligevel, så placer hovedet på SUGESIDEN af pumpen, så kan du høre når puteren begynder at "snorke" pga. luft i systemet!

May good be with U!



#13
H_L
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 19:34:28
Svar/Indlæg:
288/39
Skal jeg også gøre det samme, hvis jeg ville lime 3 stykker kobber sammen?



The
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 19:54:01
Svar/Indlæg:
39/5
3stk. kobber ville jeg lodde! Det er hammer let! Har lige loddet 8 kølehoveder sammen.
Du skal bruge:
loddefedt, loddetin og et komfur (hvor moar ikke er i nærheden)
Opskrift:
Smør lodde fedt på den flade der skal loddes på og KUN den flade.
Læg den/ de stumper der skal loddes på, på en alm. kogeplade (ikke keramisk) og gi den fuld hammer.... når stumpen er varm nok til at smelte loddetin, så sluk for pladen og fordel et tyndt lag loddetin på hele fladen.
Køl ned (tager laaaang tid).
Læg de fortinnede stumper sammen på den måde de skal samles og varm op til tinnet smelter, sluk og gi den evt lidt ekstra tin rundt langs kanterne.

Loddetin og loddefedt kan du sikkert få ved en vvs fætter for en håndfuld øl.

Hvis du har probs, så er min icq 17994208

TBF



M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2004 09:04:24
Svar/Indlæg:
477/254
Kobber skal helt klart loddes men derudover har jeg fundet ud af efter en lang undersøgelse at det mest kraftige og mest effektive lim er Plastmo tagrende lim..
Jeg har prøvet Loctite super attak, lim pistol, araldit og 5 forskellige typer silicone.
Det er helt tydeligt at tagrende limen er bedst uden tvivl.



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2004 09:37:43
Svar/Indlæg:
6052/189
jeg legede en gang med noget 2 komponents... vi kom ikke nok hærder i, og det var ca en hel dag om at tørre, men så er det også noget sygt stads... vi brugte det til en baglygte på en scooter... og det holder stadig... det blev ligesom silikone, og var meget slid-stærkt... det skal også siges at det ikke var "normal" 2 komponents lim fra den lokale silvan.. vi fik en pedel til at købe noget... han sagde at det var noget forfærdelig snask, og limede meget bedre end en gang "silvan-billig-lort-til-klamme-limninger" (hans egne ord!)