Alge i vandet

Vandkøling d.  10. februar. 2004, skrevet af System
Vist: 1444 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
10-02-2004 18:20:12
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej

Jeg har ikke kogt det demineraliseret vand før jeg fyldte det på :(
så nu har jeg nogle rør som ikke er så kønne mere..
Hvad kan jeg rense dem i???

dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2004 18:29:13
Svar/Indlæg:
378/106
hmm

jeg ville nok prøve noget citron syre... sådan noget man bruger til kaffemaskinen til afkalking..



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2004 20:04:37
Svar/Indlæg:
3346/81
#4 - Jeg har gjort det flere gange, og mit Waterchill fungerer udemærket. Siliconeslanger (bløde) bør også kunne holde til det. De fleste plasttype holder fint op til 80°C - langtidspåvirkning - så 60 eller 70°C et kort øjeblik ser jeg ikke som et problem. Det eneste der ville bekymre mig var sådan noget som plastflasker brugt som reservoir.

Det er altid en god ide at teste en ide uden for systemet.

F.eks. på en stump af slange, eller mixe en sjat af det man havde tænkt sig at hælde i osv.

Tomgun



Greforb
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2004 20:06:03
Svar/Indlæg:
359/115
Hvorfor ikke bare proppe noget kølevæske i? Der er sgu ingen alger, der kan leve i vand med kølevæske. Ellers kan man da få noget algedræber hos akvarieforhandleren. Jeg tror nu ikke det er alger der er i dine rør, med mindre det bare er rent vand uden andet du har brugt. Vær opmærksom på, hvis du bruger nogen former for syrer, at mange af dem er katalysatorer for korrosion, så du skal skylle det hele godt igennem bagefter. Fortyndet salt- eller eddikesyre, vil kunne fjerne eventuelle kalkaflejrigner.

#4: hvis det er lavet af plast der kan holde til de temperaturer, vil det ikke, men det er jo ikke til at vide.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2004 20:22:02
Svar/Indlæg:
3346/81
#6 - fordi kølevæske er en elendig varmeleder. Dets termiske konduktivitet er 1/3 af vands og dets varmekapacitet er det halve af vand. Desuden indeholder det en mængde ting som der ikke er en dyt brug for i et kølesystem på en PC.

Det fungerer fint i biler, men kølevandet i en bil skal også kunne klare sig fra ca. -20°C til 100°C (Glycol) Så er der tilsat korrosionsvæske - det er der s'gu heller ikke brug for til et par meter plastslange og 3 kobberhoveder, samt en plastpumpe.

Når jeg svarer #4 som jeg gør, så er det fordi han har et Waterchill system, og den Hydor pumpe, samt de PU slanger, og polycarbonatreservoiret har ingen problemer med 70°C korttidspåvirkning, som det er at hælde det i systemet.

Saltsyre vil jeg ikke anbefale at lege med - derimod vil jeg gerne give dig ret i at en eddikesyre - kan købes i f.eks. 32% opløsning - og så fortyndes til en brugsopløsning på 5% burde kunne fjerne kalkaflejringer.

Kalkaflejringer bør kun forekomme hvis der er hældt almindelig postevand i systemet.

Jeg har flere gange henvist til Algol Algefjerner (48,25 for 100 ml) som en OK ting at hælde i - ud fra den konklusion at når det kan hældes i et akvarie og fiskene kan holde til det, så kan vi nok også, selv i et åbent system.

Tomgun



jbj
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2004 21:01:54
Svar/Indlæg:
17/0
du skal sq da ikke koge demineraliseret vand! det er jo netop renset i forvejen.
tilsæt en sjat kølevæske, ca 5-10%... at folk i tråden mener at det nedsætter køleevnen,(det er iøvrigt rigtigt nok), kan kun have akademisk interesse, i de små koncentrationer du skal bruge



virus
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2004 21:06:13
Svar/Indlæg:
888/34
demineraliseret vand er ikke sterilt vil det blive det ved kogning eller kan jeg ikke se hvorfor :i



virus
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2004 21:07:49
Svar/Indlæg:
888/34
jeg ville ringe til borup kemi og spørge hvis jeg var dig ;)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2004 21:28:04
Svar/Indlæg:
3346/81
# 9 Du skal s'gu da koge demineraliseret eller destilleret vand - ingen af de to typer er sterile (bakteriefrie) - et glimrende praktisk eksempel er nævnt i #13.

Renset i forvejen - ja tak - for hvad <B>demineral</B>iseret - hvad tror du selv er fjernet? mineraler!!! Som er inorganisk materiale - bakterier og alger er organisk materiale.

Kølervæske - well ja hvis du nøjes med 5 - 10 % så er jeg enig med dig i at den reducerede varmeledning/kapacitet er af ringe betydning, men det indeholder stadig mange elementer der ikke er behov for.

-> Wingcommander - du har et Waterchill system?

Som jeg skrev i #7:

"Når jeg svarer #4 som jeg gør, så er det fordi han har et Waterchill system, og den Hydor pumpe, samt de PU slanger, og polycarbonatreservoiret har ingen problemer med 70°C korttidspåvirkning, som det er at hælde det i systemet.

Øh - har du læst på etiketten hvad der er i det der "poolrens"

Tomgun



jbj
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2004 22:02:12
Svar/Indlæg:
17/0
well, så kog i jeres demineraliserede vand... man må så gå ud fra at i også skolder kølehoveder, slanger og pumpen, da disse ellers ikke er bakteriefrie... og derefter samler hele systemet i et lufttomt rum, for at undgå bakterier.
jeg må da håbe at min pc ikke ser hvad i skriver, for både dette system, og mit gamle sys kørte uden antydning af bakterievækst.
og jeg har da ikke kogt noget.
man kan også gøre for meget ud af for lidt.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2004 22:09:07
Svar/Indlæg:
3346/81
#15 - bob bob - skal jeg så have ilt med når jeg står i det lufttomme rum? (En rentrum Class 10 er fint med mig)

Jeg ved s'gu ikke lige hvem det er der gør for meget ud af for lidt.

Mit eget system kører fint med kogt demineraliseret vand uden andre tilsætningsstoffer, og kogningen koster ikke specielt meget.... og når det nu er kogt så har jeg brugt at det var varmt til at "skolde" systemet, ja, og den erfaring vil jeg bare gerne videregive. Jeg går ud fra at det er hvad et forum går ud på?

Har lige læst din profil - 64 liter reservoir gravet ned - vandtemperatur 12 - 14°C. Cool - i mere end en forstand - ved den temperatur er bakterier ikke nær så aktive, som de er i et reservoir der står i et lokale ved 20 - 25°C og en kabinettemperatur på 28 - 32°C. Måske det er en af årsagerne til at du har et problemfrit system?



Sakarias
 
Superbruger
Tilføjet:
10-02-2004 22:12:21
Svar/Indlæg:
29/6
Jeg kæste i en lignende tråd at atamon, det man konserverer f.eks. syltetøj med, var godt imod alger.. Jeg har selv en begyndende algevækst og har hældt noget af det i mit vand. Om det virker ved jeg ikke endnu, da jeg ikke har haft spanden åbnet siden.. Jeg poster senere med resultatet..



Mathias-K
 
Superbruger
Tilføjet:
15-02-2004 23:49:43
Svar/Indlæg:
301/14
Du fik alger med demi vand OG anti alge! :o :l



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 03:27:33
Svar/Indlæg:
605/29
Hmm jeg køre 50:50 med kølevæske til biler - jeg får i hvertfald ikke alger - og ja jeg ved godt at 50:50 er alt for meget - men nu glemte jeg self at skifte det da jeg havde det skildt ad sidst... trælst..
Men et meget mindre blandingsforhold burde også tage det nemt...



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 04:28:24
Svar/Indlæg:
1604/60
Kunne se på innevatek´s site at deres eget produkt til køle systemer et kølevæske & vand i forholdet 1:3.

Jeg har ikke kunne finde et sted hvor der står noget om varme lednings evne for ren kølemiddel, hvis en af jer har et link så ville jeg gerne se det.

Pt kører jeg på 100% kølemiddel, ved godt at det måske er lidt tyktflydende, men det virker. Hvis jeg kunne få lavere temps med mere vand i, så bliver det skiftet ;)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 07:10:59
Svar/Indlæg:
3346/81
Prøv f.eks denne side:

http://www.amdmb.com/article-d...

Jeg kan kun anbefale at læse hele artiklen.

Tomgun



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 08:19:36
Svar/Indlæg:
1604/60
Tak den siger jo en del :)

Så det lader til at jeg skal skifte lidt :l

Men det bliver jo bedre :D



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 09:13:15
Svar/Indlæg:
3346/81
#24 Et teori et andet praksis - det kunne jo være rigtigt interessant at høre om dine temperaturer før/efter.

Ligesom med #21 der kører 50:50.

Så man man jo ihvertfald se på det relative temperaturfald.

Tomgun



Greforb
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 09:32:41
Svar/Indlæg:
359/115
Jeg har helt almindeligt postevand i min vandkøling, tilsat noget algemiddel fra studiedata. Det er ikke kogt eller behandlet på andre måder. Det har kørt uden alger og kalkaflejringer af betydende grad i et år nu. Kan ikke se, hvorfor I går så meget op i at koge vandet? Bakterier i vandet, jatak, why care? Desuden tror jeg de fleste organismer dør af det der algemiddel/antikorrosion fra studiedata.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 09:41:55
Svar/Indlæg:
3346/81
#26 - af den enkle grund at der i en given mængde algemiddel er et givet potentiale. Derfor hvis det demineraliserede vand er kogt først, så opbruges algemidlets effekt ikke på startopløsningen.

Nu tager det jo også enormt lang tid at koge vand :00

Med hensyn til kalkaflejringer - så er vand ikke vand. Kig bare på vaskepulverpakker - der er nogen gange et hårdhedsskema over Danmark. Hårdheden (altså "kalken") varierer fra ca. 6° dH på Vestkysten til ca. 40° dH ved Møns klint - så det kan være svært at generalisere.

Mvh

Tomgun



Greforb
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 09:47:42
Svar/Indlæg:
359/115
Ja. Jeg bor i Århus, som har det man kalder midddelhårdt vand, så det er ikke ligefrem blødt vand, der er kommet på (med mindre det varierer meget, så middelhårdt vand er "worst case"). Bruge algemidlets effekt? Det kan jo netop ikke være opbrugt thi jeg har ikke alger? Jeg har brugt 5 ml tror jeg, jeg kører stadig med det samme vand, som jeg fyldte på for et år siden.



alf_17
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 10:02:54
Svar/Indlæg:
14/1
Men kan vi komme frem til en konklusion på hvad der er bedst at komme i sit kølesystem hvis man vil nøjes med at hælde ca 5% i for at undgå nedsat køleevne?



Hazek
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 10:19:21
Svar/Indlæg:
715/51
Har aldrig forstået hvorfor man ikke begynder at droppe vandet.. da der kan leve alskens væsner i vand.. alger og alle de der ting hvaler spiser, :)

Kan man ikke bare hælde kølervæske fra en bil på?.. det holder til temperaturer fra -65 grader og op til de der 60-70 grader...

Eller er jeg helt i dammen...



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 10:44:26
Svar/Indlæg:
1604/60
#30 hvis du klikker på linket i #23 så er alm kølevæske vist en dårlig varme leder...

Jeg skal ihvertfald skifte efter at have set det... :l



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 10:58:55
Svar/Indlæg:
3346/81
#28 - er du glad? Du kan jo vælge præcis hvad du vil.

Jeg gentager bare at demineraliseret vand ikke er sterilt - men man kan råde bod på det ved at koge det inden anvendelse i kølesystemer. Samt at hvis man hælder antialge i - så forbruges der ikke af effekten til at slå dem ihjel, som man har kogt.

Tomgun

P.S. Disclaimer:

Det med at koge det demineraliserede vand - NEJ man kan ikke spare og anvende kogt demineraliseret vand til kontaktlinser.

Efter kogning findes de døde mikroorganismer fortsat i vandet, og de såkaldte Gram negative bakteriers cellemembran består af lipopolysaccharider (endotoxiner/pyrogener) der forårsager øjenirritation. Så man kan ikke hoppe over gærdet.





Greforb
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 12:25:20
Svar/Indlæg:
359/115
#32: Du virker på en eller anden måde irriteret over mig, det er ikke meningen. Jeg spørger bare: Hvorfor koge det, når det ikke er nødvendigt? Man kan spare et par dråber antialgemiddel, til en værdi af få ører og man putter alligevel typisk lidt ekstra i for at være på den sikre side. Det er det jeg stiller spørgsmålstegn ved og så tildels om det rent faktisk er nødvendigt at bruge demineraliseret vand for at undgå kalk. Det er det jo så delvist alt efter hvor man bor i landet.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 13:42:24
Svar/Indlæg:
3346/81
#33 - det var ikke meningen, men hvad folk gør er nogen gange svært at "afgøre" for dem.

Anyway - det jeg forsøger at formidle er:

Kølervæske i 100% eller 50:50 blanding er ikke en optimal løsning.

Demineraliseret vand indholder mikroorganismer. Det kan elimineres via kogning.

Langtidsholdbarheden kan forbedres vis algemiddel.

Postevand indeholder mikroorganismer og kalk - det kan undgås ved at bruge demineraliseret vand - og enten koge det, samt tilsætte algemiddel, eller kun det sidste afhængigt af temperament.

Der er bare så mange skrøner, og også forskellige oplevelser, så som tidligere nævnt kan det være svært at generalisere, men med demineraliseret vand, kogt, og tilsat algemiddel bør der ikke forekomme problemer.

Tomgun





sgt.hp
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 13:49:07
Svar/Indlæg:
436/69
Hej... JEg bøvler også lidt med mit vandsystem...

Først prøvede jeg med:
10-15% kølervæske
EN sQUish afspænding
Demi vand.

Resultat... Underlige gevækster (snasket halløj, tror det var noget levende)

Det hele blev skildt af og skoldet.

Så prøvede jeg med
10-15% vandsengs halløj fra matas.
sQuish atamon
demivand

Resultat.... alle mine hoveder er blevet blå i stedet for kobberfarven. (tror at eventuelle rester af kølervæsken har sat sig på kobberet, da det der matashalløj og kølervæsken ikke kan sammen)

Endnu en skoldning og rensning.

Nu kører jeg så med:
ACfluid
AC bluemotion
DEMIvand

Resultat. Rent vand, men stadig blå hoveder x( x( x( :x

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kan rense hovederne??



Greforb
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 14:15:21
Svar/Indlæg:
359/115
Det hedder vist også ACfluid det jeg bruger. Kan du ikke skille hovederne ad og rense forsigtigt mekanisk? Har du forsøgt med en flaskerenser om det går let af eller om det er en kemisk reaktion, der gør overfladen er blå? Man bruger jo kobber når man skal lave blå i f.eks. fyrværkeri, men jeg ved ikke om det kan blive blåt på andre måder. Den blå farve skyldes jo bølgelængden af det lys kobber udsender når det tilføjes energi, så elektronerne springer.



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 14:32:45
Svar/Indlæg:
458/22
Ikke for at kede jer med min passion for 'flow' men mht. alger så har det stor betydning.

Jeg kører med alm. postevand hvor der er tilsat lidt kølevæske for at undgå korrosion, men intet algemiddel. Da jeg havde omkring 7-8 90-graders knæk i mit system kom der ret hurtigt alger i systemet, da jeg indrettede systemet og slap af med de 90-graders knæk forsvandt algerne også - tempen faldt ikke synderligt (Sajmon ;) ) - alger har vel sværere ved at sætte sig på slanger/blokkene når vandet suser igennem systemet :i



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 17:48:08
Svar/Indlæg:
3346/81
#35 - som #36 er inde på - prøv at checke om det kan fjernes mekanisk - ellers ville jeg checke med Borup Kemi, en foreslog at ringe til dem, men de har også en webside - www.borup.info - slog op under "fjern pletten" og der nævnes citronsyre - som nok er det mest uskadelige.

Det andet de nævner er svovlsyre - men det skal man omgås med stor forsigtighed. Læs endelig hvad de skriver.

#37 - well partikler i en strøm aflejres bl.a. der hvor der skiftes retning - f.eks dine bøjninger - p.g.a. inertien i partiklen.

En tommelfingerregel indenfor flowteknik er en flowhastighed mellem 1,5 -> 3 m/s, for at skabe et turbulent flow der holder partiklerne i suspension, og skulle holde overfladen af rør og slanger fri for belægninger.

Turbulent flow eller ej - biofilm dannes hvis de rigtige omstændigheder er til stede.

Biofilm er en snasket hinde på indersiden af rør og slanger. Dannes ved at mikroorganismer hæfter sig på overfladen, udskiller en exopolymerfilm (en form for brandtæppe) Den film sidder de så under og hygger sig, går til grunde, og bliver føde for de næste - og så er cyklussen skabt.

Primære faktorer er ilt og organisk materiale, samt selvfølgelig nogle mikroorganismer til at starte festen, og sidst men ikke mindst gode temperaturer. Temperaturer mellem 20 - 40°C er ideelle for vækst.

Tomgun





Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 18:14:20
Svar/Indlæg:
1604/60
Hej alle sammen så har jeg skiftet det kølemiddel jeg havde i mit system.

Som nævnt i #23 så kørte jeg med 100% kølemiddel og det var der jo ligesom en grund til ikke at gøre mere.

Jeg har så skiftet til et forhold der siger 25% kølemiddel & 75% Demi vand. Af de 25% Kølemiddel er der 80% gul og ca 20% Blå tilsat noget Glow-motion.
Det har så fået en Dæjlig Grøn farve, ligesom en Københavner stang, bare selvlysende :D

Resultatet ? Jo et fald i temp på ikke mindre end 5 grader !! :o

Så det var sgu da godt at jeg lige klikkede ind på denne tråd :e

Det siger vist alt om køleevnen af "kølevæske", jeg ved at med en 25% blanding + lidt husholdningssprit og noget glow-motion så er det vist så giftigt at der ikke er noget der giver sig til at gro derinde.... ;)

Kan ikke anbefales at smage, det smager slet ikke som en Københavner stang... :e




Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 18:29:00
Svar/Indlæg:
3346/81
-> #39 "Det har så fået en Dæjlig Grøn farve, ligesom en Københavner stang, bare selvlysende" - he he, rart med en glad mand! Og så har du ikke engang fået 4 nye Viborgdæk, men 5° lavere temperatur! Så er det altså ikke det hal' løwn hva' han skriver ham Dave Smith.

Tomgun




Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2004 18:35:49
Svar/Indlæg:
1604/60
#40 ja det virker, det ser også lidt bedre ud nu, før lignede noget gammelt morgen urin :p

Men det er sgu bedre med vand, så hatten af for det, og tak for linket :)



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 18:41:54
Svar/Indlæg:
605/29
Hmm 5C drop... Det kan nok ikke betale sig at skifte det for mig så når hans var 100% mit 50% eller 50:50... Er ikke besværet værd, men jeg har ingen probs med mit, men det har jo os kun kørt i 2 måneder :).



Mathias-K
 
Superbruger
Tilføjet:
16-02-2004 23:53:49
Svar/Indlæg:
301/14
Hej...

Jeg skal bixe noget billigt vandkøling op, og da Coolerkit, hvor jeg skal købe kølehovede og slanger, ikke ved første øjekast har demi vand er jeg lidt i tvivl... Hvor kan man få det billigt? :)

Tjaa, kølevæske kan man vel altid få... Men det er så nok, hvis bare jeg husker at koge koge koge (;) Tomgun)?



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2004 00:08:57
Svar/Indlæg:
3346/81
#44 - he he 96 - 97 - 98 - 99.... hot or not!

Samme sted som kølervæske - en tankstation, ca. 10-15 kr for en liter.

Tomgun





Pioneer2k
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 00:35:15
Svar/Indlæg:
870/45
OT: alger i vandet kan med tiden udvikle en Xtrem ulækker lugt!! :p



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 01:05:13
Svar/Indlæg:
605/29
Man kan her nederst på siden se hvor lækkert det kan blive :)






Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2004 01:23:22
Svar/Indlæg:
3346/81
Er det ikke en ostestøbeform?

Tomgun



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2004 01:30:50
Svar/Indlæg:
605/29
Nånå man er nok vittig idag :D.
Næ fandt den på guide siden, og jeg får sq brækfornemelse af at glo på den lol =).



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 20:03:07
Svar/Indlæg:
3346/81
#52

Siliconeslanger er bløde slanger (50 - 70 shore) De er ikke velegnede til push-fit koblinger.

Af hårde slanger kan du f.eks. købe Clear-flex eller PVC slanger.

En mulig forhandler er www.vcore.dk

Du skal regne med at alle de plastmaterialer der anvendes, også de bedste slanger, er der en vis åbenhed i materialet. Dvs. at farvestoffer i væsken kan trænge ind.

Gulning er et standard ældningstegn i slanger - det er nemlig ilt der nedbryder plasten, hvorfor den guldner.

Tomgun



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2004 21:55:11
Svar/Indlæg:
3346/81
#53 - :r :r :r min øvs - sorry!

Målene på Aseteks slanger er:

10 mm YD 6.5 mm ID
12 mm YD 8 mm ID

Materialet er "PU" altså en polyether/polyurethan slange - standard for trykluftslanger.

Tomgun





Ebzen
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2004 01:26:55
Svar/Indlæg:
592/17
Hvad med Karburator alkohol i vandet?
Ikke 1:1.. Men med "måde".. Er sprit ikke en god varmeleder?
Det kunne være at man kunne komme ned i et forhold der ikke angreb slanger og plastdele... Og samtidig have en bedre køle evne end bare med vand og køler væske..
Og samtidig holdte man systemet fint alge frit... :D
Jeg er ikke kemiker.. Så nu skal i ikke ovefalde mig!! :00

Ebzen