Vandkølet Antec Truecontrol, strøm på blokken

Vandkøling d.  04. februar. 2004, skrevet af petter78
Vist: 901 gange.

petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 12:55:49
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg har lige vandkølet min Antec Truecontrol 550W men har et problem, der er spænding på blokkene, der er en ret stor spændingsforskel ind over de to køleblokke. Jeg har rørt ved dem, der er intet at mærke. Ligeledes har jeg haft sluttet dem sammen uden problemer. Dette gjorde jeg inden jeg fandt ud af at der faktisk var ret meget strøm i dem, måler ca. 70V mellem blokken og nul på den ene og ca. 15V på den anden.
Billeder af hvordan jeg har konstrueret det kan ses her:
http://www.nskjaer.dk/antec/
Er der nogle der kender nogle ting man skal være opmærksomme på med Antec og vandkøling?
Jeg vil mene at jeg har isoleret alle komponenter fra de to blokke, desuden er der plastikstykker udenpå komponenterne så de ikke har kontakt med andre komponenter på printet. Jeg kunne forstå hvis det kun var den ene blok der var strøm på, men det er på begge, det kan jeg ikke forstå. Er der nogle af jer der ud fra billederne kan se noget galt?

Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 13:02:32
Svar/Indlæg:
1268/80
Tror du ikke det kan være induktionsspænding, jeg ser ved siden af den ene kobberplade sidder 3 store runde kobberspoler(samt et par nedenunder, er det ikke den du kan måle de 70volt på? det billede jeg kigger på er antec14.jpg



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 13:05:17
Svar/Indlæg:
316/10
#1 > Lækkert nick :)
Det er den anden der er mest spænding på, men den sidder jo også lige op af en stor spole. Hvis det er induktionsspænding, hvad er løsningen så?



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 13:26:32
Svar/Indlæg:
316/10
Lige nu er den vandkølet, det vil sige der løber vand gennem begge blokke og psu'en er tændt. Dette gør den helt uden problemer.
Jeg fatter ikke hvad problemet er.
Kan støjen fra strømforsyningen (EMI) genere resten af systemet?



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 13:42:58
Svar/Indlæg:
1268/80
Hmm normal for at undgå induktionsspændinger, plejer man at lave Jording(dvs. forbindelse til et jordspyd/eller jord i en stikkontakt) på de dele der kan blive udsat for induktionsspændinger, feks. metal på lamper/bygningsdele/metalliske kabelbakker/vandrør ect.

Feks. i en computer er jorden i kablet forbundet direkte til PSU stellet/metallet, for at undgå induktion i PSU'ens metal/ og kabinet.
evt. se her:



Men jeg ved ikke om man kan forbinde dit kobber i PSU'en til jordledningen, det vil nok hjælpe, for at undgå spændingsforskelle imellem dit kobber i psu'en og kabinettet/pus stellet



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 13:44:11
Svar/Indlæg:
1268/80
pus = psu



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:01:44
Svar/Indlæg:
316/10
OK, så er problemet bare at jeg bor i en gammel ejendom helt uden jord, så det er ikke lige så let at jordforbinde psu'en.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:02:17
Svar/Indlæg:
316/10
Men er det et problem at der er spænding på blokkene, eller er strømmen så lille at det ikke har noget at sige?



GargaZol
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:04:07
Svar/Indlæg:
431/26
tror bare du skal bruge kabinettet som stel.



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:36:45
Svar/Indlæg:
1268/80
jeg har heller ikke jord i den lejlighed jeg bor i, men der er en løsning.

Problemet er spændingsforskelle, det er det der kan ødelægge elektronik. Men hvis alle ledende dele har samme spændingsniveau vil der ikke ske noget.

dvs. jeg tror godt du kan godt bruge dit kabinet som stel, du skal bare sørge for at dit kabinet har forbindelse til PSUstel/kobberblokkene i psu'en. og evt. med din skærm hvis den skaber problemer.

at forbinde skærmens jord med psu'ens jord, er ikke et problem, det kan evt. løses med en tristik(en stikdåse med jord, hvor der er plads til 2 stikpropper eller mere) hvor man så sætter skærmens stilprop med jord i, og psu'ens stikprop med jord i, derved laver stikdåsen så jordforbindelse imellem psu'en og skærmen, det har jeg feks lavet. Jeg købte en stikdåse med jord, og udskiftet stokpropperne på psu ledning/skærm ledningerne, dem der sad der i forvejen var uden jordben på stikproppen.



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:38:27
Svar/Indlæg:
1268/80
psu og kabinet har jo som regel forbindelse med hinanden med de skruer psu'en er monteret med i kabinettet.



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:54:54
Svar/Indlæg:
1268/80
qoute: Men er det et problem at der er spænding på blokkene, eller er strømmen så lille at det ikke har noget at sige?

Muligvis, jeg ved ikke hvor følsom en processor er overfor udefrakommende spændinger.

feks. de sorte ledninger i psu'en er også forbundet til psu'en stel, det er de ihvertfald i den psu jeg har taget et billed af.
og du siger du kan måle en spænding på imellem 15-70 volt på kobberblokkene i psu'en i forhold til stellet, den spænding vil jo nok også forplante sig i den køleblok der sidder på cpu'en, hvis ikke man giver kobberblokkene i psu samme stelforbindelse som psu'en/kabinettet.

men der er måske en der ved lidt mere om vandkøling af en psu, om de problemer hvis man kan måle spænding på kobberblokkene i psu'en. Evt. prøve at finde links til andre der har lavet vandkøling på psu'en og derefter fundet ud at at der er spænding på kobberblokkene



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:54:56
Svar/Indlæg:
316/10
Mit kabinet er ikke helt standard, så det har det rent faktisk ikke:


Men jeg kigger lige på at forbinde kobberet med jord og forbinde dette til skærmens jord.
Men skulle jeg så være uden problemer hvis jeg gør de ting?



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 14:56:40
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg har vandkølet andre strømforsyninger, men det har været med en enkelt blok hver gang, der har ikke været nogen spændingsforskel mellem 0 i stikket og blokken.



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 15:40:56
Svar/Indlæg:
1268/80
Som jeg kan se har du monteret dit psu print på pexi, derved har du brudt den stelforbindelse som printet normal(og evt. de sorte ledninger) har til psustellet/kabinettet igennem de 4 metalholder som fastgøre printet i strømforsyningen.

her er feks bagsiden af printet på den strømforsyning jeg har liggende:






petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 16:34:52
Svar/Indlæg:
316/10
Tanken var, at når der alligevel hverken var jord eller andet, så gjorde det ikke meget forskel om der var kabinet som staggene var forbundet til.
Men er du sikker på at det er induktionsstøj? Når jeg måler afhænger voltene jeg måler af hvilken indstilling mit voltmeter er på, hvis jeg sætter det til max 200V bliver målingen ca. 65V, ved max 20 bliver målingen 6,5V. Jeg kan ikke forstå hvorfor det opfører sig så mærkeligt, det tyder jo på at der ikke er forbindelse nogle steder, for ellers burde strømmen jo være mere stabil.
Selvom det er monteret på plexi, så kan jeg jo stadigvæk godt forbinde et af afstandstykkerne til jord sammen med blokkene, men jeg kan ikke se at det skulle betyde det helt vilde når jord-forbindelsen ender i stikdåsen.



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2004 16:58:55
Svar/Indlæg:
1268/80
hvis den variere så meget, så tror jeg ikke der vil være noget problem, når bare et lille voltmeter kan få spændingen til at blive næsten ingenting. Det tyder på at det kun er lidt induktions spænding.

Så tror jeg ikke der vil blive noget problem med stabiliteten, men hvis der er lidt ustabilitet, kan du prøve at lave forbindelse med printet til dit kabinet og kobberblokkene.






petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
04-02-2004 17:10:55
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg prøver at se hvad der sker og håber på det bedste, tak for hjælpen.