hvad kræves til vand-"køling"

Vandkøling d.  31. januar. 2004, skrevet af Tonnilerche
Vist: 609 gange.

Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 22:00:42
Svar/Indlæg:
6052/189
hej...

jeg overvejer at lave et vindue-mod med noget vand: 2 plexi-sider klasket sammen med ca 5mm afstand, isoleret med silikone... så skal der sidde en "spreder" der fordeler vandet oppe i toppen, sådan at vandet løber ned at ruden indeni... så skal der være en pumpe forneden der samler vandet ind igen, og transporterer det op til "sprederen" igen, så at løbe ned af ruden igen, osv osv osv...


Men hvad præcist skal man bruge, er det bare en pumpe, nogle slanger og "sprederen"? eller skal man bruge noget mere?



jeg har aldrig arbejdet med vand i en computer før, så derfor de lidt newb spørgsmål...

ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 22:07:27
Svar/Indlæg:
3799/43
Well 2 lag plexi med ca 1-3 mm mellemrum (gætter lige)
sprederen vil gætte på at du kan lave den med et lille kobber rør ca 3-6mm ´hvor i at du borer nogle små huller..
neden under ca et 8mm kobber rør som at du skærer op og limer fast med silikone eller epoxy lim.. du kunne også bare afslutte bunden med et stykke plexi og i stedet for lave en lille studs på siden..
samt en meget lille pumpe til 12v det skal vel ikke pules igennem for fuld drøn..

lydder det ikke sådanne ca hvad du havde forstillet dig ?



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 22:14:04
Svar/Indlæg:
6052/189
ja... tænkte netop på at lave en lidt skrå kant så at vandet selv ville løbe ind i studsen...

men kræver det stortset kun pumpe, kobber (sprederen), studsen, slanger og evt korrisions-væske ??

så er det jo i teori et lukket system ik? bare mig, men burde det ikke være åbent?? er stadig nQb til det... :r



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 22:24:36
Svar/Indlæg:
3799/43
nej fordi at det fordamper jo ikke



Telle
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 22:29:30
Svar/Indlæg:
823/24
#4 Det bliver ikke særlig meget varmere... Da det jo bliver kølet ned af plexien...



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 22:33:22
Svar/Indlæg:
3799/43
yeps af yder siden det eneste som kan varme det op er pumpen..

det er jo kun til blær.. ikke til at køle jo..



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2004 22:37:56
Svar/Indlæg:
6052/189
lige præcis... nu skal jeg så bare bruge en ny side til mit grimme kabi... har nemlig jordens skodeste kabinet... Codegen 6013... x(



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2004 11:08:36
Svar/Indlæg:
6052/189
kom lige til at tænke på noget:

for at der hele tiden vil være en lind strøm af vand ned at siden, skal der så ikke være en form for "tank" der hele tiden har vand ?? for eller vil vandet jo "sprutte" medmindre pumpen også kan flytte luft??



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2004 11:36:13
Svar/Indlæg:
3346/81
Det afhænger af om den mængde vand du hælder i "akvariet" er stor nok til at fungere som sin egen tank/reservoir. Prøv - eller kan du jo putte er reservoir ind i kredsløbet senere.

Kanon ide i øvrigt.

Tomgun



Niels^
 
Superbruger
Tilføjet:
01-02-2004 16:36:01
Svar/Indlæg:
194/16
Mega fed ide... Men som du selv siger får pumpen nok problemer med at transportere vandet rundt hvis der er for meget luft...




Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2004 12:02:01
Svar/Indlæg:
6052/189
#9-10: netop... og jeg vil jo helst ikke have "overskuds" vand liggende i bunden af ruden...

men er der en der lige gider skrive hvordan jeg skal sætte "reservoir'et" ind i system... altså i forhold til hvor pumpen sidder... og kan i foreslå et billigt reservoir...?



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2004 13:19:45
Svar/Indlæg:
235/13
#1
Det er lavet, som resovoir! med to huller i begge de store plexi ruder og et rund gennemsigtig plexirør igennem til en blæser.

Ganske Alm. akvarie silicone er rigeligt der kan dog opstå et lille problem med kondens på indersiden af "tanken" når det står stille men så snart der startes for cirkulation igen er det væk.

Du kan rende i problemer med at samle et SÅ tyndt resovoir, da det ikke er til at fuge ordentligt indvendigt.
Afprøv om det er tæt inden du monterer det i Kabi.

Held og lykke.
.......................

Et lille tip til jer der måske går med ideer om at lave resovoir selv:
Når man skal fuge kan det være svært at lave en ensartet fuge uden siliconen smatter ud over det hele. De der har prøvet ved hvad jeg taler om!

Tricket som akvarie producenter bruger er at montere ganske alm.
Malertape ca. 3-5mm (afhængig af hvor bred en fuge man ønsker) fra kanten af glasset/plexiglasset.
Så kan man smatte alt det man vil og når man har noget der ser fornuftigt ud, hiver man forsigtigt malertapen af og har dermed der fineste fuger med 100% lige kanter.
OBS lad ikke malertapes sidde mens siliconen hærder, så kan man ikke få den af.

/TorQue



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2004 13:27:02
Svar/Indlæg:
235/13
Har faktisk gået med en ide om at lave akvarie i siden af kabi.. med fisk, grus, planter og hele svineriet :p

og så samtidiget bruge det til resovoir
men så skal vandet jo skiftes ret tit da jeg ikke vil byde min sprit nye maze4 kølehoved, fiskelort og daffnier :e



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2004 16:56:11
Svar/Indlæg:
235/13
uhmm sad lige og nærlæste alle svar.

For at undgå at "der står vand i bunden" da dette åbenbart er vigtigt, foreslår jeg at du laver beholderen større så den går under hullet i kabi. derved kan du "skjule 2-3 dl vand uden nogen kan se det.
Du kan evt sætte en "fake" bund i skære en strimmel plaexi lige 1 mm mindre end tykkelsen på tanken og lime den i som visuel bund
vandet kan så rende ned i dit resovoir nedenunder

men tag da skridte helt ud og lav den med roterende rude som på
skibe, så kan man se ind selvom der render vand (man hvertfald se ud på skibe når det regner)

:e :e
/TorQue



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2004 20:30:07
Svar/Indlæg:
6052/189
#14: ideen er god nok, men det er UV-aktivt vand som kommer i, så det ville ikke være så pænt med en 3-4cm farve i bunden... derfor det lille reservoir... men er et reservoir ikke bare en beholder til netop at undgå at pumpen får vand nok?