Placering af radiator... ?

Vandkøling d.  20. januar. 2004, skrevet af Aaroe
Vist: 400 gange.

Aaroe
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 14:37:58
Svar/Indlæg:
102/27
Har det nogen større betydning, om min radiator sidder helt i toppen af mit kabinet, eller helt i bunden ?
Og i såfald, hvilken ?

Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 14:41:26
Svar/Indlæg:
605/29
det kommer jo an på hvordan du vil have din radiator til at fungere, om den skal have luft gennem sig ude fra og ind eller omvendt, og hvordan dit system er, har du resovoir er det vigtigt det sidder højest i dit system da den skal samle luft, men hvis det med hvordan luften skal komme, kan komme på den måde du vil have begge steder, er det lige meget så længe dit resovoir er øverst til at samle luft - hvis din radiator er øverst vil det blive til en rigtigt luft samler formentligt!.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 14:43:01
Svar/Indlæg:
3214/18
Jeg går ud fra, at den skal trække luft ind udefra, hvis den sidder i bunden og suge luften ud, hvis den sidder i toppen.

Hvis du sætter den i bunden, vil den varme luft fra radiatoren jo blive blæst ind i kabinettet, mens hvis du sætter den i toppen, vil den suge den varme luft ud af kabinettet.

Men samtidig vil den jo i bunden trække kold luft ind udefra, og i toppen den luft som evt. andre komponenter har opvarmet.




PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 14:57:56
Svar/Indlæg:
602/17
Jeg tror ikke det har den helt store indflydelse om du placere den det ene eller andet sted. Bare du søger for at få noget luft igennem den på den ene eller anden måde er det sq fint.



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 15:49:09
Svar/Indlæg:
2664/97
1# det kan da være fuldstændig ligemeget hvor et reservoir sidder, det samler da luft uanset hvor det sidder henne! Og radiatoren samler da lige meget luft, om den ligger i bunden, eller i toppen. man skal bare sørge for at ryste det hele nogle gange for at få den sidste luft ud af systemet.

0# Om du sætter din radiator i bunden, eller i toppen er faktisk ligemeget. Det bedste er bare hvis du kan få frisk kold luft ude fra, som du puster igennem radiatoren. Og sørg for at luften kommer ud af kabinetet med det samm, når det har paseret igenem radiatoren, ellers får du et meget varmt kabinet efter lidt tid.



Aaroe
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 19:06:08
Svar/Indlæg:
102/27
Ok, tak for svarene... Beklager jeg ligger lidt, men var lige i gang med et andet projekt :D



Corlin
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:06:01
Svar/Indlæg:
237/8
#0

Optimalt skal radiatoren sidde neders i kabinettet. Der hvor der er koldest. Blæseren skal side på indersiden og trække luft fra rummet der hvor det er koldest (gulvet). reservoiret skal teoretisk sidde i toppen så det kan elimenere alle luftbobler osv.

I praksis er der faktisk ingen forskel. radiatoren skal ventileres med frisk luft fra rummet (mindre støj med blæser på indesiden af radiatoren). Reservoiret kan sidde stort set hvor der er plads. Pumpen kan for den sags skyld stå et helt andet sted end i kabinettet.

Alle luftbobler fjernes inden drift af anlægget ved at ryste forsigtigt på alle delene mens pumpen kører. Når det er gjort sker der intet da det er et lukket system.

For at få pumpen til at køre uden at PSU´en er monteret til mobo, kortslutter du sort og grøn på ATX stikket med en stump ledning.

Bare sørg for at der ingen knæk er på slangerne og at der trækkes frisk luft ind gennem radiatoren. Så er du kørende.

Mht. resten af dit kabinet og temperatur er det afgørende at der er noget flow ved et par blæsere på front og bagside.

Held og lykke

Corlin








Aaroe
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:17:39
Svar/Indlæg:
102/27
Ok, tak for svarene... Beklager jeg ligger lidt, men var lige i gang med et andet projekt :D



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:20:08
Svar/Indlæg:
2664/97
corlin# jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle være bedre at sætte reservoiret i toppen frem for i bunden, eller et helt andet sted. Det samler jo alle luft boblerne uanset om det sidder nede eller oppe! ;)



Aaroe
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:23:25
Svar/Indlæg:
102/27
Hovsa... Ramte lige F5 :)
Tak for svaret Corlin... Mht til om mit reservoir skal være i toppen eller i bunden, så er der ikke så meget at rafle om (Tjek billede) - Hvis i forsår hvad jeg mener ;)