63 grader med vand (Update)?

Vandkøling d.  19. januar. 2004, skrevet af Palmen
Vist: 1226 gange.

Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:40:22
Svar/Indlæg:
1302/23
Hey Forum.

Efter at have fået min computer tilbage på mit værelse, måtte jeg lige køre Prime95, da jeg stadig har store problemer med mine nye Mushkin ram.
Og hvad opdager man så? Jo lige pludselig begynder puteren at hyle, og jeg ser så at alarm temperaturen er nået, dvs. 63 grader (undre mig meget over det). Tænker så at det kunne være mine Noice Control måtter som var skyld i det, da man jo tit hører fra folk som siger at de er skyld i høj temperatur (de tunge Magic Shield). Så jeg slukker systemet, og piller den ene kabinet side af, og starter så op igen.
Starter så Prime95 igen, og efter et stykke tid for den sneget sig op på 61 grader. Jeg bliver så enig med mig selv om, at det ikke er måtterne, og stopper Prime95.

Når systemet bare står og idler, når det en temperatur på 40-42 grader.

Så er det jeg sidder og undrer mig meget nu. 63 grader er i mine øjne alt for meget når man har vand på systemet. Og det var med mine 120mm blæsere på fuld gas.

Systemet som det er nu:

Vcore: 2v i bios (ligger mest på 1,93-1,95 efter MBM).
Chipset volt: 1,95v
Ram volt: 2,9v (3,01v i MBM)
Kølet af Dtek Spiral

FSB: 225 (kæmper stadig med de Mushkin ram)
Multi: 10x

Radiatoren/køleren er den store Thermochill
Der sidder 3x 120mm Papst blæsere på (26dB'erne)
Pumpen kører 675l/t, og løftetryk på 1,7m. Der er masser af gas i den, ikke noget stoppet system.

På NB og VGA sidder der Dtek kølere.

Min radiator er placeret sådan:


Håber I kan hjælpe.
Er åben for stort set alle forslag og ideer, til en problemløsning.

Update:
Så har jeg fået radien monteret i toppen af kabinettet (efter jeg fik lappet radien igen ).

Og nu ligger load temp på 58 grader med blæserne på det laveste som Speedfan kan give (radien ca. samme temp som min hånd). Proben siger 46 grader.

Dvs. 3 grader højere end før jeg havde systemet tømt.

Vil det sige at jeg har fucket da jeg monterede pastaen? :/



- Lasse


Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:44:31
Svar/Indlæg:
2664/97
Hmm, det kunne da godt lyde lidt som om der ikke er ordenlig kontakt mellem kølehoved og cpu. For med den radiator og de 3 blæsere på fuld gas burde du da nemt kunne køle det system, eller afgiver det virkelig så mega meget varme?. det kan jeg næsten ikke tro.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:49:36
Svar/Indlæg:
3346/81
Nummer 1 - Du har sikret dig at der OK kontakt mellem CPU og kølehovede?

Nummer 2 - som jeg forstår illustrationen - så trækker blæserne fra kabinettet og blæser ud i kabinettet?

Hvis det er tilfældet, så flytter du opvarmet luft - formodentlig 5 - 6°C over rumtemperaturen gennem din radiator - så har systemet ikke nemt ved at komme af med kalorierne.

Nummer 3 - har du regnet på hvor mange Watt din CPU/GPU/NB genererer i forhold til radiatoren?

Nummer 4 - har du målt temperaturen i kassen - også i forhold til din temperatur i rummet?

Mit bud er for mange Watt - for ringe luftflow - og måske en ringe kontakt mellem CPU og kølehovede.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:50:29
Svar/Indlæg:
1302/23
Illisher:

Køleren bliver okay varm, når temperaturen er der oppe og køre. Og har prøvet at skifte pasta en gang, for at tjekke om det var der den var. Men prøver lige igen imorgen.

- Lasse



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:53:44
Svar/Indlæg:
2664/97
som 2# lige er inde på; Hvis ikke du blæser luften ud af kabinettet så er det klart den kommer der op efter et stykke tid.

en lille regl: hvis der er langt mellem din idle og full load temp, så har du ikke godt nok airflow. 8det skal så være full load i en time eller 2, og lad vær med at spørg hvor meget langt er :p)





The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:55:33
Svar/Indlæg:
1836/61
#3 Palmen, vi er enige om at det bedste er direkte kontakt mellem CPU og kølehoved dvs. kølepasta er til for at udfylde eventuelle mikroskopiske revner osv.
Det betyder et gennemsigtigt/meget tyndt lag kølepasta er nok.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 00:57:48
Svar/Indlæg:
1302/23
Tomgun:

1/2: Ja, blæserne suger luften op igennem kabinettet. Men det kan vel heller ikke rigtig laves anderledes, hvis køleren skal være inde i kabinettet?
Men som sagt, var temperatur forskellen jo ikke mere end et par grader, med/uden kabinet siden på.

3: Aner slet ikke hvordan jeg skulle regne det ud :/

4: Finder lige et termometer jeg kan ligge derind.

Og citat fra Dangerden.com: "Capable of dissipating 550W of heat at a 10°C coolant / air differential, more if differential is increased.

0.015°C/W "

- Lasse




Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:00:25
Svar/Indlæg:
1302/23
The Tweaker/#5:

Ja. Skrabede et tydt lag med et kreditkort, sådan at hele coren var dækket af et tyndt lag. Men som sagt prøver jeg at give den noget nyt imorgen.
Men tror ikke det er der den ligger. For køleren bliver tæmmeligt varm under load.

- Lasse



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:01:50
Svar/Indlæg:
2664/97
hmm, ja hvis ikke det giver nogen effekt at fjerne kabinet siden må man vel næsten konkludere at det er radiatoren der ikke kan klarer mosten.

6# du skal lave noget på en eller anden måde, så den luft der lige har paseret igennem radiatoren (den "brugte luft") bliver skubbet ud af kabinettet, og ikke bliver der inde, for så kan du ikke køle så meget. Hvad er din kabi luft temp idle. og hvad er den load. og hvad er rum temp?



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:07:31
Svar/Indlæg:
1302/23
Illisher/#8:

Har lige hentet vores køleskabs termometer. Så er i fuld gang med at finde ud af rumtemperaturen. :)

Og har faktisk lavet en 'kasse' til at sætte over køleren, så den burde være tvunget til at presse luften ud. Men synes ikke rigtig det virker helt :(

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:11:37
Svar/Indlæg:
3346/81
#6

1/2 - jo jo - Jeg har også et Chieftec Dragon Server Tower. Lige nu har jeg godt nok kun en monoradiator - men har lavet hul i toppen - radiatoren øverst inde i kabinettet - 120 mm blæseren under radiatoren, så den suger ind i kabinettet. Så har jeg en 120 MM i bagsiden der suger ud af kabinettet.

Du kan se mine temps i min profil - efter 100 x SiSoft CPU Burn In.

3 - OK - Du kan jo prøve at bruge Gorks OC tool - så får du ihvertfald en ide om hvor mange Watt din CPU generere.

Jeg vil gætte på omkring 100 til CPU'en, 40 - 50 for GFX'et og en 25 - 35 for NB'en - altså under 200 Watt, og det skal din radiator selvfølgelig kunne klare med de 550W køleevne.

Men som Dangerden skriver - 10°C temperaturdifferens mellem luft og vandet og det får du ikke sådan som dit system er bygget op.

Hvis dine slanger er lange nok kan du jo prøve at vippe radiatoren ud af kassen, så blæserne suger frisk luft - og se hvad det giver.

Du skriver at du har prøvet at tage siden af - normalt opnår jeg en temperaturforskel på 1 - 2°C på min mobo temperatur, så det er ikke nok til at vurdere det.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:22:56
Svar/Indlæg:
1302/23
Har lige smidt den kasse over radiatoren, så må jeg se om det har noget at sige (mener jeg helt bestemt ikke, da frihøjden mellem blæser i top er meget lille).

Min rum temperatur er 24grader, og ligger nu termometret ind i kabinettet.

Tomgun/#10:

Det med at lade blæserne suge luft ned i kabinettet var også min første ide. Men blev i dette topic anbefalet noget andet: http://www.overclocking.dk/for...

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:35:44
Svar/Indlæg:
3346/81
#11 - OK har læst tråden. #14 i den gamle tråd har samme opfattelse som jeg.

Bigbird baserer sig på at anvende kabinetluften - hvilket i mit tilfælde betyder at start temperaturen - altså den luft der bliver suget igennem radiatoren er ca. 4 grader højere end den friske luft.

Forskellen mellem Bigbirds system og dit er at hans radiatorer blæser direkte ud af kabinettet - .

Temperaturforskellen mellem at suge og blæse igennem radiatoren er måske 1 - 2 grader på CPU temperaturen.
Støjen er klart lavest hvis den suger gennem radiatoren - det med at blæse gennem radiatoren giver mere turbulens, og dermed mere støj.

Spændt på at "høre" hvad temperaturen er i dit kabinet.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 01:52:47
Svar/Indlæg:
1302/23
Tomgun/#12:

Det skal lige siges at jeg har smidt mine blæsere, så de suger i stedet for at blæse igennem radiatoren. Glemte jeg vidst at nævne i #0.

Men kabinet temperaturen er iflg. termometret som lå ca. midt i kabinettet, 30 grader. Det er unden load på systemet, da jeg så ellers ville resikere at nå 63 grader igen (og så ville jeg næppe blive populær med en alarm hylende :P).

Ved ikke om det kan bruges til noget?

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 02:06:47
Svar/Indlæg:
3346/81
Nå du regner ikke med at blive populær på at have din alarm kørende kl. 02:00 om natten - underlige mennesker du bor sammen med! NOT!

#13 - hmm - well med den sidste måling af temp i kabinettet = 30°C og en rumtemp på 24°C kan man vel konkludere at hvis du lod din blæsere hive luft direkte fra rummet vil du forbedre udgangspunktet med 6°C eller mere.

Forskellen på min idle og max temperatur i kabinettet er 3°C, og hvis vi bruger det tal på dit system, så kommer vi til en temperaturdifferens på 9°C koldere luft du vil kunne hive igennem radiatoren.

Hvis de slår igennem med 100% ville du så komme ned på 53°C - hvilket sikkert ikke er urimeligt med den Vcore.

Hvis jeg var dig ville jeg som tidligere nævnt prøve at vippe radiatoren ud af kabinettet, så den kan trække frisk luft, og så se hvad din CPU temperatur ryger op på. Så kan du ihvertfald få testet om der er hold i at bygge om.

Tomgun



Losty
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 02:27:45
Svar/Indlæg:
195/4
Er du helt sikker på at din pumpe yder det som den rent faktisk burde gøre? Jeg skriver det fordi at jeg selv har oplevet at min pumpe ikke virkede ordentligt, hvilket resultere i at vandet ik flytter sig ret meget..



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 07:49:22
Svar/Indlæg:
1302/23
Tomgun/#14:

Umiddelbart er det ikke lige til at hive radiatoren ud af kabinettet, da jeg har sat slangerne i efter radiatoren var sat i. Dvs. at slangernes længde passer lige så de kan nå.

Men ville jeg ikke få samme effekt, hvis jeg tog begge kabinet sider af, ville jeg så ikke få samme effekt?

Men vil lige prøve om jeg ikke kan tvingen den ud.

Losty/#15:

Tror som sagt ikke det er pumpen, for har haft den af og testet flowet. Og når der er luftbobler i systemet er der okay tryk på dem :P

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:04:09
Svar/Indlæg:
3346/81
#16 - well det er selvfølgelig bedre med begge sider af - men jeg tror ikke man kan sammenligne det 100% - fordi som de sidder på billedet i #0 - så skyder de luften op i "låget" af kabinettet - og ikke ud i det fri, og de trækker stadig ikke frisk luft helt udefra.
- Men jeg kan godt se "problemet"- når slangerne er "made to fit" 😉

Jeg går ud fra at der ikke længere er luftbobler i dit system?

Hvad har du forresten af blæsere - ud over de 3 x 120, og dem der sidder i PSU'en?

Tomgun



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:04:58
Svar/Indlæg:
605/29
jeg har lige en ting til at sige til det med pumpen - faktisk burde kølingen blive bedre af at vandet flytter sig langsomt igennem - da vandet så kan nå at flytte temperaturen med sig for hver køleblock, og det er jo egentligt rimeligt logisk - jeg mener da jeg helt klar vil få en bedre køling med en eheim 1046 end en 1048, pga. vandet får en større chance for at trække varmen med sig, og da vandet også går lidt langsommere igennem radiatoren vil den også opnå en bedre køling der.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:22:07
Svar/Indlæg:
1302/23
AnoXiuZ/#18:

Den logik er jeg ikke helt enig med (ikke at du ikke har ret).

Er det ikke lige som at sige, at når en luftkølet puter har en blæser som kører ved 7v, så køler den bedre ved 7v, end ved 12v?
Min logik siger at jo hurtigere man kan få skiftet/flytter enten vand eller luft, jo bedre køling.

Eller er det bare mig? :)

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:26:59
Svar/Indlæg:
605/29
#19 du kan vel ikke rigtigt sammenligne med luft? da bæseren puster kold luft på, og ikke skal "trække" varmen med sig? mange blæsere har jo en plade oven på cpuen, eller hvordan man nu skal sige det - som blæsere så holde nedkølet - men self. trækker hele køleren jo også lidt varme til sig.
Meningen med vand er jo det skal trække varme med sig, derfor skal vandet være koldt når det kommer både for at køle og for at blive varmet op og derved tagen varmen med sig.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:28:44
Svar/Indlæg:
1302/23
AnoXiuZ:

Rigtigt nok.
Men jo hurtigere vandet løber igennem kobberblokken, jo mere vil den jo også blive på virket.

Men kan det meget vel være du har ret. Har bare ikke hørt at en pumpe kan være for 'god'.

- Lasse



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:29:00
Svar/Indlæg:
1455/78
Palmen# du har nok gjordt det, men har du tjekket alle dine slanger for knæk som forhindre flow'et?



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:30:29
Svar/Indlæg:
1302/23
-=SpaceDog=-:

Åbner lige spanden og gennem tjekker :)

- Lasse



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:34:16
Svar/Indlæg:
1836/61
Sådan en kraftig radiator samt de mange kølehoveder kræver en kraftig pumpe. Kan ikke se nogen steder hvilken pumpe du har men minimum en Eheim 1048 måske endda storebroren skal til her for et fornuftigt flow.



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:36:54
Svar/Indlæg:
605/29
Palmen,/#21, det er bare efter hvad jeg har oplevet, og hvad jeg har læst på nogle af de større guides på US Boards, men det kan vel også være lige meget - det her løser jo ikke dit problem :), er du sikker på, at din bios viser rigtigt? min bios viser min cpu var 100C da jeg startede min pc første gang med det nye køling, og der startede den ud med 100C, hvilket jo mene at der nok ikke var ret meget cpu tilbage -.-, prøv at bruge MBM, og så se hvad din CPU Socket er, og læg så 10 grader il den så har du din cpu temp med ca. 1-4 graders forskel.



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:39:27
Svar/Indlæg:
1836/61
Bare lige til information, hvilken kølepasta bruger du ?
Bruger selv Arctic Silver et eller andet.

Det kan sikkert ikke være grunden til de temmelig høje temperaturer din cpu har, men mener nogle kølepastaer skal varmes igennem inden de virker 100%, og derefter burde temperatur falde lidt.

Håber dog spacedog har ret med knækket slange, da det er billigst at løse.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:39:58
Svar/Indlæg:
1302/23
-=SpaceDog=-:

Ingen knæk på slangen :)

The Tweaker:

Min pumpe er opgivet til 675l/t med et højdetryk på 1.7m

AnoXiuZ:

Alle temperaturer er fra MBM :)

- Lasse



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:41:32
Svar/Indlæg:
1455/78
Hvad for en BIOS køre du med?



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:41:55
Svar/Indlæg:
605/29
ja - men mbm viser også det din bios/diode viser - har du checket hvad din CPU Socket siger i MBM ?
fx. viser mit MBM at CPU Diode er 67, mens min socket er 37 med de 10 grader, min diode virker ikke så det er min socket der passer - er målt efter med probe.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:43:10
Svar/Indlæg:
1302/23
The Tweaker/#26:

Som nævnt tidligere, bruger jeg Artic Silver III. Og det har siddet i over 3 uger nu :)

Men skal tjekke det igen idag, altså pastaen. Men tror ikke det er der den ligger, da radiatoren er meget varm når temperaturen er høj.

- Lasse




The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:43:25
Svar/Indlæg:
1836/61
#27 Palmen, det så jeg godt i dit svar længere oppe, men hvad hedder pumpen eller er den hjemmelavet og du har ikke navngivet den endnu, LOL ?



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:46:37
Svar/Indlæg:
1302/23
-=SpaceDog=-/#28:

Er ikke sikker :r Men enten 2.0 eller 2.1

AnoXiuZ/#29:

Er ikke lige helt med :/
Sensoren er til CPU'en er Winbound 2. Ved ikke om det var det du mente?

- Lasse



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:49:11
Svar/Indlæg:
1302/23
The Tweaker/#31:

Pumpen er af mærke 'Maxi-Jet' :e
Ikke hjemmelavet - købt ved en akvarieforhandler.

Men det er vel specsne som er interessante, og ikke navnet? :)

- Lasse




The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:51:48
Svar/Indlæg:
1836/61
#33 Palmen, jeps det er ydelsen som er interessant, men også om pumpen er lavet til opgaven, som det godt kunne lyde til.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 08:54:39
Svar/Indlæg:
1302/23
Hehe - mon ikke når den er til akvarier :e
Men som sagt tror jeg ikke det er der, at den ligger begravet (desværre).

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 10:54:46
Svar/Indlæg:
605/29
i mit MBM er der en CPU Socket måler som er sat til Asus1 (ved så ikke hvad den er på din!!)



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:02:29
Svar/Indlæg:
1302/23
AnoXiuZ:
Er det her under man skulle kunne vælge det:
?

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:22:42
Svar/Indlæg:
3346/81
#37 - som 36 er inde på - og som måske også er svaret på 36's problem. Dukkede pludselig op af hukommelsen:

På mit mobo - Abit IS7-G flipper MBM5 og afleverer en megahøj temperatur hvis man vælger en forkert option til CPU'en.

Sidder på jobbet og kan ikke huske hvilken, men det er s'gu nok det der er galt i begge tilfælde - chekcer når jeg kommer hjem i aften, ellers prøv jer frem.

Tomgun



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:29:09
Svar/Indlæg:
1836/61
Hvis du bruger MBM til at aflæse temperatur med, så find MBM temp. og genstart og gå ind i bios og check om temp. er nogenlunde det samme derinde. Hvis den er nogenlunde det samme så hjælper #38 ikke på problemet og der er ikke noget hardware problem, men kun et software problem.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:32:00
Svar/Indlæg:
1302/23
The Tweaker/#39:

Jeg ved allerede at temperaturen i bios og MBM, er ca. det samme. Har tjekket det et par gange, når den har lavet en pludselig genstart (igen pga. mine nye Mushkin ram, de vil bare ikke køre ordentligt).

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:42:51
Svar/Indlæg:
605/29
#40 jeg har lige haft mit kølehovede af for at sætte en papir-tynd probe ind, hos mig viser min probe 28C, men i bios starter bios ud med 100C igen hehe, måtte banke lidt på den, nu viser den 65 så kan komme ind i windows uden den genstarter - kan godt være din bios viser forkert som min - købe en probe og sæt ind og se dens temperatur.
i mbm tror jeg din socket er winbound 1.



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:44:59
Svar/Indlæg:
605/29
#40 kom lige til at kigge på det screen, kan jeg få et sceen af speedfan istedet, den viset vist socket også, så burde jeg kunne fortælle dig det der.



#43
Berg
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:51:43
Svar/Indlæg:
254/8
Det er korrekt som bla. Tomgun har bemærket, at radiatoren selvfølgelig får varmere luft and hvis den f.eks. sad nede foran. MEN, til gengæld får man en lavere kabinet temperatur end hvis radi sad foran og blæste kabi fuldt af varm luft. Har selv et setup i stil med Palmens, bare kun med en Dtek Procore (som jo er en single), også med 3 kølehoveder og vcore på 2,2 (!) - og jeg får max cpu temp på 48.
Altså: det har ihvertfald ikke noget at gøre med radiatorens størrelse eller placering - selvom det jo naturligvis ville hjælpe at montere den helt uden for kabinettet. Måske bundkortet bare viser alt for meget? :l



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:52:37
Svar/Indlæg:
1302/23
AnoXiuZ/#41:

Er dette hvad du skulle bruge fra Speedfan:
? :)

- Lasse



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 11:56:29
Svar/Indlæg:
1302/23
Berg/#43:

Men vi har jo samme mobo. Så burde du vel også have den fejlvisning på temperaturen. Eller bruger du en probe?

Forresten tak for ideen til kabinet opsætningen. Er blevet rigtig lydløst, efter jeg fik smækket det hele sammen + at jeg bruge speedfan til at hive blæserne ned i omdrejninger :)

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 12:29:53
Svar/Indlæg:
605/29
Efter speedfan vil jeg tro din cpu ligger ved en 40C, eftersom mit mbm viste 23C skulle jeg ligge 10 til, nu da jeg har sat probe i passer mbm så godtnok med 23C, så derfor skal du måske ikke ligge 10 til de 40 der, men den burde sq ligge omkring de 40C andet kan sq ikke passe, selvom din vcore er lidt høj.
Anyway, medhensyn til samme mobo - ja nogen mobo kommer med en fejlvisning, som så senere er blevet lavet, men i dit tilfælde ligesom mit, vil jeg tro at din er i stykker og bergs ikke er.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 12:38:01
Svar/Indlæg:
1302/23
Tomgun/#17:

Har fået radiatoren ud af kabinettet, ved at afmontere PSU'en og hive radiatoren ud den vej.

Og der var ikke bobler i systemet før, men der var noget luft som var fanget ved radiatorens udgangsstuds, som jeg lige gyldigt hvad ikke kunne få ud. Har vent og drejet radiatoren mange gang, men har aldrig fået det helt ud.

Men den luft ligger nu og fiser rundt i slangerne, og er snart ude.

De 3 Papst blæsere giver 55CFM. Det er disse: http://studiedata.dk/productit...

Har også 2 af disse som giver 86CFM: http://studiedata.dk/productit...

+ en Noice Blocker som giver 75CFM. Bare hvis det skulle være :P

Edit: Glemte lige det med antal blæsere. Har kun de 3 blæsere på radiatoren + den 19dB Papst i PSU'en. Færre blæsere = mindre larm :)

AnoXiuZ/#46:

Kunne være jeg skulle få købt mig en probe. Nogle bestemte som kan anbefales?

Forresten har jeg nu kørt Prime95 i ca. 20 min. Og temperaturen har endnu ikke været over 51 grader. Rum temperatur på 23 grader.

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 12:51:49
Svar/Indlæg:
605/29
tja min comp crasher med prime pga. min defekte måler, anyway, jeg kan ikke anbefale nogen probe, ved bare den skal være papirtynd :), den plejer gerne at være på størelse med en lighter bare lidt mindre lang og lidt tykkere, og så en grim ledning ud til den papirtynde føler :). - burde ikke være nødvendigt at anbefale en den skulle gerne måle den rigtige temp så længe den er papirtynd.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 12:59:51
Svar/Indlæg:
1302/23
Så er den vel fin nok (åbn linket 2x): http://vcore.dk/shop/productin... ?

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 13:09:41
Svar/Indlæg:
605/29
tja den minder meget om mins størelse, og der ser ud til at være en papir tynd føler på - eller retter sagt når nu det er i en it shop kan det jo næsten ikke være andet :).

Den er mere end rigelig fin til det formål du skal bruge den til.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 13:20:20
Svar/Indlæg:
3346/81
#47 - de 51°C er det med radi'en ude af kassen? Hvis det er - så er det ikke helt skævt det jeg skrev i #14.

Tomgun





Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 13:29:58
Svar/Indlæg:
605/29
tja hvis man nu ligger 10C til hans socket temp så passer den også med en 51-54C, mit system kan knapt nok køre min explorer i øjeblikket uden at lukke =).



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 13:55:05
Svar/Indlæg:
458/22
#20 tager fejl, #21 har ret.

#20 det er en lov i fysikkens verden der siger at kun varme afgives og ikke kulde. Den kolde luft 'overføres' ikke til kølefinnerne, den "trækker" det væk som du formulere det. Det gælder alt inden for fysikken.
Og at vandet skal være i længere tid i radiatoren for at blive kold er ganske enkelt en general forkert opfattelse:


http://forums.procooling.com/v...

uddrag fra første post:

Okay, I'm curious, is there a common theory that a pump that provides higher water pressure and flow rate will be more efficient at cooling a water block?

I've been using my system based on the theory that low pressure and flow rate and large copper block with high internal surface area will allow the water to pick up more heat and carry it away. That, coupled with the larger radiator (trans cooler) that I use, seems to work very well.

Den er lag ja, men man lærer dælme også af at læse den ;)



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 14:12:14
Svar/Indlæg:
605/29
har nu bare læst mig frem til på flere sites at jo langsommere vandet går igennem blocken og får varmen med sig jo bedre - det kan man også se på flere producenters produkter der er blevet testet, hvor vandet nærmest pibler igennem med de små mini pumber nogle sender med deres system, at de køler faktisk ligeså godt som alt det andet med bedre køle blocke end den selv og eheim pumper.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 14:44:26
Svar/Indlæg:
3346/81
Termodynamik, Reynolds numbers, K-værdier osv. er alle faktorer der spiller ind.

Men helt banalt så er det Watt der skal fjernes og de består igen af J/s - så tiden er ind over! Men hvis man forlænger opholdstiden forringes de øvrige parametre i forholdet, så det gælder om at finde en balance.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 15:03:00
Svar/Indlæg:
1302/23
Så har jeg kørt prime i 2½ time. Den sidste 1-1½ men kun 5v på blæserne (eller det laveste speedfan kan give, imens de stadig kører rundt).
Og temperaturen ligger nu konstant på 55 grader.

Radiatoren er på ingen måde varm. Og slangerne er ikke varmere end min hånd.

Prøver lige at fyre op for blæserne igen, for at se hvad den så kommer ned på.

Men skulle jeg prøve at skifte pastaen?

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 15:40:48
Svar/Indlæg:
605/29
tror bare du skal lade pastaen sidde, prøv at smække dit system ned på normal vcore til den, og så vil dine temperature nok falde en del - det er jo på en måde også klart at de vil ligge der oppe af når du har så meget vc på som du har.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 15:47:52
Svar/Indlæg:
1302/23
Ved godt at 2v er meget i vcore.
Men PSU'en kan slet ikke holde den der oppe ifølge MBM. Der står gennemsnit under denne prime til 1,91v :/

Blæserne kører nu 10% i speedfan, og temperaturen faldt forholdsvist hurtigt fra 55 til 52 grader.
Ser lige hvad den siger med lidt mere.

Og har lige bestilt en probe :)

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 15:52:12
Svar/Indlæg:
3346/81
#56 plus dit edit i #47 - hvis de eneste blæsere du har er PSU'en og de tre Papst der er "lukket inde" i kabinettet - så er jeg ikke så forbavset længere. Du bør minimum have en ind i front - bund, samt 1 ud bag - top - 80 eller 120 mm.

Men dine temps 55°C med blæserne på lavt blus er vel ikke helt tosset - spændende at høre hvad dine næste målinger bringer.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 16:02:25
Svar/Indlæg:
1302/23
Tomgun/#59:

Men men de extra blæsere, vil man da for en del mere blæser støj. Eller er det mig?

Har et problem med at lave det med en blæser i toppen, som hiver luft ud. For Thermochill radiatoren kan kun lige være der. Derfor er der jo ingen plads til at sætte en blæser imellem kabinet og radiator.

Edit:
Det ser vidst ud som om at 51 grader pt er minimum under load. Lige gyldigt om blæserne kører for max styrke, eller for 20% i speedfan.

Så er det vel nu jeg skal tjekke pastaen, eller er det noget andet?

- Lasse




Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2004 18:30:04
Svar/Indlæg:
605/29
sikker på speedfan virkeligt nedsætter farten?



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 18:32:14
Svar/Indlæg:
1302/23
Ja :)
Kan både ses og høres.

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 19:55:36
Svar/Indlæg:
3346/81
51 er bedre end 63 - med hele 12 grader C!

Smid din køler op i toppen - ligesom Bigbird i den gamle tråd.
Lad blæserne suge fra kabinettet. I bunden sætter du dine 2 x 120 mm Papst til at suge frisk luft indtil at fodre radiatoren med,
og så bliver det nok ikke meget bedre.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 21:04:21
Svar/Indlæg:
1302/23
Altså fjerne topmåtterne, skære hul til radiatoren, placere de 3 blæsere over på radiatoren, hvor de suger luften fra kabinettet igennem radiatoren?

Og så montere 2 120mm blæsere hvor i kabinettet?

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 21:49:52
Svar/Indlæg:
3346/81
#64 - ja, eller omvendt hvis du vil have frisk luft gennem radiatoren - så ku' du jo nøjes med at lave 3 runde huller (120 mm rundbor og hænge radien i dem - sådan har jeg gjort.

Foran - nederst har du 2 plastrammer til 80 mm blæsere og ligeså i bagpladen - halvvejs oppe i kabinettet. Det nemmeste ville selvfølgelig være at placere 80 mm blæsere, men du har jo allerede 2 x 120 mm.

Fjern plastikrammen - klip evt. metalgitteret af, eller bor et 120 mm hul - 4 skruehuller and that is it.

Tomgun





Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 22:16:03
Svar/Indlæg:
1302/23
#65:

Kunne også smide denne over toppen (klik 2 gange): http://www.watercooling.dk/sho...

Men vil det være dumt hvis blæserne sidder over radiatoren, så luften bliver suget ud af kabinettet? Tænker på temperaturen.

Og der er vel også et problem med, at de 2 Papst 36dB ikke er helt lydløse, hvilket var hvad jeg havde jagtet :)

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 22:35:12
Svar/Indlæg:
3346/81
#66

a) Gitteret er pænt - og kan vel anvendes uanset hvor du placerer blæserne.

b) Forskellen på om du suger luft ind udefra - eller fra kabinettet er vel omkring 4 - 5°C - det støjer sikker mindst at suge fra kabinettet, men er også det varmeste. Og omvendt :D

c) Det med dine eksisterende Papst var bare for at være nærig på dine vegne. 2 eller 4 x 80 mm low-noise blæsere (1 eller 2 ind foran og 1 eller 2 ud bagi) er klart det nemmeste - altså at smække dem i de plastrammer kabinettet er født med.

Du kan sikker reducere støjen en smule ved at klippe metalgitteret af.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 23:06:11
Svar/Indlæg:
1302/23
#67:

Dvs. det mest optimale køling/støj niveauv, vil jeg få ved at sætte radiatoren øverst, og blæserne til at suge igennem den.

Men hvad så med varmen som bliver trukket ud af radiatoren + det fra HD osv.? Den vil jo ligge sig i toppen, uden at kunne komme ud.

Men hvis jeg så fik sat en 92mm eller 120mm ind over PSU'en, ville den luft så ikke kunne blive suget ud? Og der ved undgå de 2-4 extra kabinet blæsere :)

Tosset ide?

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 23:11:25
Svar/Indlæg:
3346/81
#68 - Det håber jeg da ikke det er - jeg har en siddende der af samme årsag 😉



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 23:22:19
Svar/Indlæg:
1302/23
#69:

Er det den eneste blæser du har kørende, ud over den på radiatoren?

Jeg skal forbi det lokale byggemarked imorgen, og have nogle savklinger til min stiksav, som kan skære i metal :D

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2004 23:36:12
Svar/Indlæg:
3346/81
#70

- nej jeg har også 2 x 80 mm ind i fronten og 1 x 80 mm ud bagi.

1 x 80 mm i den ene side der blæser ind på GFX kortet.

Og sidst men ikke mindst en bagi der blæser ind - gennem et stykker 80 mm tørretumblerslange og køler direkte på mine mosfets - dem der sidder ved siden af CPU'en.

Så den er alt andet end lydløs................ :00

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 07:51:21
Svar/Indlæg:
1302/23
#71:

Nej, det kan jeg ikke lige frem forstille mig det må være. Altså dit system.

Men hvis man har en 120mm/92mm blæser, som sidder i enden af radiatoren, og hiver luften ud af kabinettet, kan man så ikke undlade at sætte nogle blæsere i fronten og bagi?

Så kan PSU'en vel suge luften ud?

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 09:31:40
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg har 2x120MM Papst på min radi en suger en puster, silent, +2x80 bag i, 1x80 foran ved mine hdd, 1x120mm ved ram, 1x120mm ved siden af pci/agp port og 1x80 i side ruden,+2x80 indbygget i min PSU, mit system er absolut ikke lydløst, men jeg foretrækker performance frem for lydløshed.
Men jeg kan da sige at hvis jeg bruger min fan controller og smækker det hele i bund så er det ikke så galt, og med fuld hammer på er det noget man vender sig til - desuden kan man ikke høre det med headset på ;D.
Hvis du ikke går efter lydløshed men performance ville jeg da gøre som mig / Tomgun, men lydløshed kan du vel også gøre det, og så bare sætte farten ned på alle kabinet blæserne og så kan du jo så bestemme hvad du vil med dem på din radiator.




Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 13:20:37
Svar/Indlæg:
1302/23
#73

For nogle er det vel bare tilvending. Personligt kan jeg også sagtens klare at en computer larmer, når man sidder og gamer osv.

Men synes det er noget lort at høre på en computer der larmer, hvis man sidder og skal lave lektier, eller bare slappe af. Derfor elsker jeg at min puter ikke siger så meget, og at ydelsen stadig er okay :)

Men må lige se, det er trods alt ikke så slemt med de 3 120mm'ere kørende på laveste volt - så tror løsningen med at suge luften ned i kabinettet vil være ganske okay :)

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 20:20:21
Svar/Indlæg:
3346/81
# 72 - Det virker i forhold til radiatoren - no doubt - at smække den 120 mm i over PSU'en.

Om du behøver de to andre - well - det er vel ikke værre end at du kunne teste om det gør nogen nævneværdig forskel?

Tomgun





Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 21:15:40
Svar/Indlæg:
1302/23
#75

Oki. Har fået købt metal skæreklinger idag, samt en stiksav (vores gamle var sgu død).
Så skal lige måle op osv, og så skærer jeg ud imorgen når jeg kommer hjem :)

Og regner så med at finde et gitter, som kan ligges over på kabinettet. Men skal lige finde noget som er lidt solidt.

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2004 21:40:56
Svar/Indlæg:
605/29
tja - husk nu på at sådan en stiksav er ret brutal, så check alt din hardware sidder fast efter brug - men jeg ville nok foretrække at tage mindst mine harddiske ud med alt det hopperi - ved ikke om du kunne finde på at skære med din hardware i :).
bare lov mig at du tager alt det løse ud der ikke kan lige rystelser(formentligt), det er jo ikke en jernklods du skærer i, :D.
tror nok det skal blive godt det du får gang i der!.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:18:16
Svar/Indlæg:
1302/23
Kunne godt være man skulle hive den ud. :) Men evt. andet man bør tage ud?

Og håber da også det bliver godt. Skal bare lige have fundet den rist, som skal sidde i toppen. Gerne en som er lidt speciel :D

- Lasse



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:42:08
Svar/Indlæg:
458/22
#78 hvis du har mulighed for det så tag alt ud... metalstøvet fra sådan en omgang sætter sig -overalt- og kan kortslutte dette.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2004 22:47:57
Svar/Indlæg:
1302/23
#79:

Må lige se om jeg kan, uden at skulle have slangerne af radiatoren. For gider ikke det med at skulle få luft ud af systemet igen.

Men regner også med at afskærme kabinettet, så der ikke kommer alt for meget støv 'nedenunder'.

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 03:22:11
Svar/Indlæg:
3346/81
#80 - jeg er nu enig med #79 - hvis vi ikke skal have en ny tråd med "Min PC vil ikke starte???" - alle de metalspåner der kommer fra at save i et Chieftec (stålkabinetter eller Alu generelt) kan ligge sig mega mange steder - og forårsage en kortslutning. Omend det er et stykke arbejde, så er det mindre end at fejlfinde bagefter. I øvrigt vil du opdage - hvis du ikke allerede har - at det er særdeles meget nemmere at genfylde vandsystemet efter det har været vådt første gang.

Måske du kan bruge den rist fra EVO?

Link (klik 2 gange): http://www.studiedata.dk/produ...

Tomgun

P.S. #79 Jeg synes din tag er usmagelig!



#82
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 09:02:24
Svar/Indlæg:
3712/44
Hmm, jeg har faktisk lige monteret sådan en EVO360 med "rist", eller monteringsbeslag om man vil, øverst i mit kabinet. Jeg kunne da ikke drømme om at begynde at save i mit kabinet uden at fjerne alt anden hardware først. Jeg afmonterede endda også alle ledninger, ja selv den indbyggede højttaler! Der kommer vildt mange små metalspåner, og de er simpelthen ikke til at få væk igen. Tør slet ikke tænke på hvor meget skade det kunne forvolde i et komplet system......

PS> #79 jeg synes også ligesom Tomgun at den sidste linje i din tag er aldeles usmagelig.



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2004 09:39:01
Svar/Indlæg:
605/29
Tja man kan aldrig få nok ud - men det er jo ikke alle der tar det hele ud :(



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 12:51:41
Svar/Indlæg:
1302/23
#81/#82:

Selv om jeg har skulle hælde vand i mit system 3-4 gangen, synes jeg ca. det er det samme hver gang :D

Men ser lige om det ikke kan lykkes mig at få de hele ud, uden at skulle hive det fra hinanden. Lykkedes jo at få radiatoren ud, selv om jeg ikke troede jeg kunne :e

Edit:

Den rist fra Aquacomputer I snakker om, havde jeg overvejet. Men synes bare det er den alle efterhånden har.

Er der evt. ikke noget lignende? Men ellers må man jo bare købe den - den er jo også fed nok :D

- Lasse



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 13:14:30
Svar/Indlæg:
1302/23
AnoXiuZ:

Har lige fået min temperatur måler.
Men hvor skal den tynde probe sættes?

- Lasse



Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 15:31:14
Svar/Indlæg:
658/48
jeg kan røbe så meget at jeg går med mine tanker i en gammel cykkelkurv :e


well... hjem nu...

Væk fra denher s0ke P4 1.6'er !



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2004 16:48:08
Svar/Indlæg:
1302/23
Nogle der kan sige hvordan man skal montere proben? Nu jeg alligevel har mobo'et ud af kabinettet, kan man jo lige så godt udnytte det. :)

#86:

Gider du forklare hvad du mener helt præcist? ;)

- Lasse



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2004 17:59:07
Svar/Indlæg:
1302/23
Så har jeg fået smidt proben på CPU'en (eller op ad kernen), og max load temp er 47,2 grader på proben, og 56 grader efter MBM (ved laveste volt på blæserne).

Har endnu ikke fået ordnet det med radiatoren endnu. Den sidder bare 'løst' i toppen af kabinettet. Skal lige have fundet ud af hvordan det Aquacomputer gitter skal spændes til radiatoren (de er jo ikke lavet til at passe sammen). :)

Men nu bliver det spændende at se, om temperaturen stiger når kabinettet bliver lukket.

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2004 19:27:25
Svar/Indlæg:
605/29
du har vel ikke lagt proben Oven på kernen og sat køleblock oven på igen? Beklager har ikke haft kigget i tråden - regnte med folk blev ved med at diskutere hehe.



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2004 19:41:00
Svar/Indlæg:
1302/23
Nope.

Har presset føleren op ad kernens side. Lidt lige som dette:

Har bare ikke før den over ved den hvide sokkel plastik, men fra ram siden.

- Lasse



Kristian
 
Superbruger
Tilføjet:
25-01-2004 01:11:22
Svar/Indlæg:
605/29
okay det er fint nok, intet problem der.
cpuen køling bliver bare forvringet hvis du nu havde lagt den oven på.



castrol
 
Superbruger
Tilføjet:
25-01-2004 01:35:58
Svar/Indlæg:
437/64
Hvor kan mand købe den probe henne?



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2004 01:42:54
Svar/Indlæg:
1302/23
AnoXiuZ:

Yebs :)
Men kan det passe at temperaturene på probe og mobo sensor, er ca. 6-10 grader forskellige?

castrol:

Kan blandt andet købes ved www.vcore.dk

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2004 01:51:16
Svar/Indlæg:
3346/81
#93 - yeps - det kan det fint.

Mobo er en diode under CPU'en - og der ligger en algoritme der regner signalet om - og reagerer meget hurtigt.

Abit har fået mange hug for den algoritme, der er leveret af chip leverandøren, fordi den er upræcis.

Proben er sikkert en Pt100 føler (100 Ohm v. 0°C - hvis jeg husker rigtigt) - den modstand regnes også om - men er generelt mere præcis, og lidt langsommere reaktionstid.

Samtidigt er det to forskellige steder du måler - så ja det kan sagtens passe.

Jeg tror det var Sajmon der nævnte i en tråd at det vigtigste er, at det er den samme målemetode du bruger til at måle med, også i forhold til at forbedre dit system.

Tomgun




Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2004 02:17:02
Svar/Indlæg:
658/48
Palmen: Det jeg snakkede om i #86. er en af de der trådnets cykkelkurve, du ved... dem der med det finmaskede net...

Jeg vil tage sådan en, få den forchromet, og så smide dne i som gitter :D



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-01-2004 03:00:43
Svar/Indlæg:
1302/23
#94:

Så godt mobo måleren, da jeg havde CPU'en ude af soklen :)

#95:

Yebs. Forklarede du jo på IRC :)



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 00:13:11
Svar/Indlæg:
1302/23
Så har jeg fået radien monteret i toppen af kabinettet (efter jeg fik lappet radien igen :r).

Og nu ligger load temp på 58 grader med blæserne på det laveste som Speedfan kan give (radien ca. samme temp som min hånd). Proben siger 46 grader.

Dvs. 3 grader højere end før jeg havde systemet tømt.

Vil det sige at jeg har fucket da jeg monterede pastaen? :/

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:03:08
Svar/Indlæg:
3346/81
#97 - inspireret af alt dit byggeri har jeg nået følgende selv:

2 x 120 mm Papst low noise v. 7V på EVO 240 radi i toppen af mit Chieftech. 1 x 120 mm Papst low noise på 120 mm WC rev1 radi i front af kabi. Alle tre suger frisk luft fra rummet - dvs. alt ender i kabinettet. Har pt 1 x 80 der suger ud, og 2 x 80 mm der blæser frisk luft ind.

Loop: pumpe -> EVO240 -> CPU -> WC 120 -> GFX -> NB -> reservoir -> pumpe

Rum temp mellem 21 - 24°C. Min surfing idle på CPU'en er omkring 34°C (MBM5 mobo diode) Max har været 47°C (Samme målemetode) efter 12 timers Prime95

Har anvendt Artic Silver 5 på CPU'en - bare en klat på midten af CPU - som de selv foreslår. Det tog et par dage før temp kom nedaf, men om det er AC5 eller andre ændringer - don't know.

Hvor lidt volt leverer Speedfan ved minimum rpm? Jeg synes støjen er acceptabel ved 7V - men ikke lydløs.

Tomgun






Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:10:50
Svar/Indlæg:
1302/23
#98:

Aner faktisk ikke hvor meget det giver i volt. Men ved 5% er det lige nok til at de kører rundt (så antaget at de ca. svarer til 5v).

Ved 10% siger den lidt mere (self). Og der kører den nu, uden kabinettet lukket endnu.
Men temperaturen for CPU ligger på 58 grader *snøft* (kører prime95). Men radiatoren er kun svagt varm. Proben siger 45 grader.

Har overvejet lidt, om det kan være fordi at probens ledning er så tyk, at den ligger imellem CPU print pladen og kølehovedt, og gør så hovedt ligge lidt skævt på kernen. Ved ikke om det er en teori som holder?

- Lasse





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:22:46
Svar/Indlæg:
3346/81
#99 dunno - men der er i hvertfald ingen tvivl om at hvis din teori er korrekt - og kølehovedet dermed er lettet fra CPU'en så giver det ikke det rigtige resultat..........

CPU på 58 er ringere end en stock køler på luft - det kan sgu ikke være rigtigt.

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:26:16
Svar/Indlæg:
1302/23
#100

Hehe.. :D
Tror nu der havde været et stk. afbrændt CPU, hvis den havde fået 2vcore med box køleren :e

Men prøver lige at lukket systemet ned, og hive kølehovedet af for at tjekke om der har være kontakt med alt pastaen :)

- Lasse



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:47:26
Svar/Indlæg:
3346/81
#101 - sorry er P4 driver - havde glemt dine 2V Vcore....... :r

Tomgun



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:49:35
Svar/Indlæg:
1302/23
Np da :)
Har lige fået skiftet pastaen og fjernet proben (selv om der ikke så ud til at være noget galt). Men bare for evt. at kunne udelukke at det skulle være der fejlen ligger :)

Så er i fuldgang med at få den op i temperatur :)

- Lasse



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 01:59:57
Svar/Indlæg:
316/21
hva siger du så? hva er temps?



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:03:36
Svar/Indlæg:
1302/23
Ro på :)
Slukke for blæserne så den kom op i temperatur (så jeg var sikker på at den ikke ville stige yderlige). Startede så blæserne på de 10% i Speedfan da temperaturen lå på 59grader, og nu er den nede på 57grader.

Så ikke det vilde endnu.

- Lasse



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:10:59
Svar/Indlæg:
316/21
jamen har du prøvet at køre dis system på normal speed, med normal vcore.. for lissom at se om det også ligger forhøjt der... det er jo lidt svært at bedømme temps når du har så meget gas på!



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:12:43
Svar/Indlæg:
1302/23
Kan da godt køre standart hastighed. Prøver lige.

- Lasse



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:16:01
Svar/Indlæg:
316/21
okay (børster lige tænder :P imens)



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:20:26
Svar/Indlæg:
1302/23
44grader ligger den på nu med fuld load.
Ved ikke om det kan bruges til noget?

Edit: 43grader nu

- Lasse



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:22:44
Svar/Indlæg:
316/21
er det på LOW-NOISE? og hvilke dele køler du (gider ikke tjekke hele tråden)



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:24:44
Svar/Indlæg:
1302/23
Det er på de 10% i Speedfan. Og temperaturen er lige faldet til 43grader. Stadig med fuld load.

Har vand på GFX, CPU og NB.

Edit: temp nu 42grader

- Lasse



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:26:51
Svar/Indlæg:
316/21
hmm det lyder sq okay...... sys bare det er en stor stigning.... men dit gfx er vel også overclocket, så jeg tror sq ikke du skal regne med at få den mere ned :(

*reebooter lige* ses



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:28:33
Svar/Indlæg:
1302/23
Nope. Gfx kører standart clock.

Og mener du stigningen imellem at køre 1,65vcore til 2vcore?

- Lasse



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:32:03
Svar/Indlæg:
316/21
ja..... det er jo pænt meget egentlig, og så har vel også hævet fsb "lidt" så der skal jo komme noget mere varme ud af det....



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:35:10
Svar/Indlæg:
1302/23
Volten på chipsettet ligger jo også på 1.95v (NB'ens volt mener jeg). Så har vel stadig noget at sige? Tror godt temperaturen kunne komme yderligere ned, ved at sænke den (men så for jeg bare ikke så høj fsb).

Men synes det er lidt trist. For kigger man på mange af de andre med en OC'ed Barton på vand, ligger deres load for det meste ikke over 50grader :/

- Lasse



p0nk_DK
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:36:58
Svar/Indlæg:
316/21
hmm har du ikke en m8 der har vand også... så kunne du jo evt overtale ham til at låne dig hans raddi og se om det hjælper med 2? jeg kigger ind i morgen og ser om der er kommet noget nyt op ... godnat :P



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 02:39:12
Svar/Indlæg:
1302/23
Har også den raddi liggende, som er i min profil. Men tror nu ikke det er der den ligger. For radien bliver aldrig varmere end min hånd (når der bare er lidt blæs på).

Men kan det evt. være CPU kølehovedt? Efter de tests jeg har set, burde det ikke være.

Kan også bare være jeg må leve med den temperatur.

- Lasse



Palmen
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2004 20:09:39
Svar/Indlæg:
1302/23
Hvad siger I?
Evt. nogle som selv kører med vcore på 2v?

- Lasse



castrol
 
Superbruger
Tilføjet:
28-01-2004 22:00:16
Svar/Indlæg:
437/64
Jeg er igang med at teste mit nye vand, og det har været en sej kamp.
Min temp ligger i øjeblikket på 54-55 grader full load (100 Burn in wizards Sisoft sandra) Skal have kørt prime bagefter.
Ilde ligger jeg mellem 45-47 grader!
Vcore 2.1
Fsx 200
Multilplier 12.5x
2500 Mhz!
Gfx: Ati power coloer 9800. Oc core 418 Mem 457.