Gode idèer til lyddæmpning/resonanser i kabinet og andet hardware :)

Diverse d.  10. december. 2013, skrevet af korsk
Vist: 12131 gange.

korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2013 17:35:43
Svar/Indlæg:
1334/15
Hejsa 😀

Da der jo er rigtig mange pc brugere, der har problemer med støj af en eller anden art fra pcèn, åbner jeg her muligheden for, at kunne hjælpe med gode idèer til mere fred i ørerne 😀. Div. materialer vil være et must.

Jeg synes selv, at jeg har et rimeligt godt indblik i naturlovene, så jeg vil gerne lægge ud med lidt erfaring :)

Venligst hvis muligt adskil vibrationsstøj fra mekanisk støj. Jeg har støjisoleret en hel del biler i tidens løb og lært hvordan en tyk støjisoleringsplade ikke hjælper synderligt, hvis det er vibrationer det drejer sig om - og omvendt..

Da alle kabinetter jo har deres formåen/begrænsninger vil jeg her ligge lidt ud af egne erfaringer:

Hvis man bruger bil asfaltbaserede vibrationsdæmpende måtter til kabinettet, skal man også bruge tykke støjdæmpende måtter ovenpå, da disse vil holde evt. skadelige dampe nede... Disse måtter er nævnt, fordi de er væsentligt bedre end de overtakserede pc dæmpemåtter man kan købe - men noget tungere :)

Støjende HDère kan sættes i separat støjdæmpet kabinet, hvis man vandkøler HDèrne og laver minimale lufthuller.

Alle de eksisterende plastik/gummi løsninger til fans dur ikke, når de bliver spændt til kabinettet/radiatorer!. De mister jo fleksibiliteten når de bliver spændt sammen. Jeg har selv nogle helt specielle "gummiagtige" skåneklodser for transportsikkerhed af megadyrt elektronik (millionklassen)

Disse kan let skæres i forskellige mindre skiver, der så kan bruges mellem HDère og kabinet eller HD array! De bliver heller ikke mærkbart svagere med alderen som div. elastikophæng etc. bliver...

En hurtig test af div. fan effektivitet V/S udmunding!.

Hold jeres åbne hånd mod jeres mund..
Pust så mens i langsomt fjerner hånden fra munden.. Læg så mærke til, hvor hurtigt lyden formindskes ved de første cm - og hvor hurtigt den helt forsvinder.

Summa summarum - En fan/blæser skal sidde helt tæt (med blødt mellemled) til kabinet/radiator etc. for, at være effektiv, da luften altid vil finde de letteste udenomsveje (ligesom vand) samt støje langt mere end ved tæt kontakt.

Håber at i kan komme med andre måske bedre løsninger/materialer/erfaringer evt. til andre komponenter?.

Mvh. - Kim
unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-12-2013 18:09:38
Svar/Indlæg:
5258/240
Det sidste du naevner med blasere, er ganske relativt.

Det kommer meget an paa hvordan blaeseren er lavet.

Du kan faa blaesere der er opbygget saa de sender en saa "lige" luftstroem afsted som muligt mens andre og ofte billigere bare sender luften afsten i alle mulige retninger. Men ja det nytter ikke noget at have en radiator blaeser siddende et par cm fra den radiator den skal koele.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2013 18:25:46
Svar/Indlæg:
1334/15
#1 🙂

Ja netop - er det en blæser til kabinet ind/udsugning har man så (som regel), ikke det konstante luftpres mod en radiator at tænke på. Her er det mere et spørgsmål om vibrationsdæmpning mod kabinetsiderne der kommer på tale. Hvis kabinetsiden imidlertid ikke er dæmpet/isoleret - eller en dæmpning mellem fan og kabinetside undlades, vil fanèn desværre stadigvæk støje mere end godt er...

Nogle har muligvis ikke tænkt over, at de bløde "mellemled" mellem fans og kabinet/radiatorer bliver ret virkningsløse hvis man strammer "samlingen" hårdt til!. Det er langt bedre, at lave en blød/løs samling, da plast/gummiet så kan virke efter dets oprindelige formål :)





Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2013 18:34:11
Svar/Indlæg:
2676/147
#1

Well, hvis man vil have maximal køling af sin radiator, så skal man jo de 38mm fra den. Fan duct :)
At de 2 så også skal sidde helt tæt, og det samme til kabbi/rad er selvfølgeligt :)

Men, sætter du en blæser helt til på en rad, så får du et dødt punkt lige der hvor din motor sidder, samt du får en del luft der tvinger sig bagud af din blæser = mere støj.

Derfor skal du 38 mm væk, da det giver den optimale flow, hvor dit døde punkt er væk, og mindst muligt luft kommer bagud, uden at du er for langt væk.

Bare lige for at slå fast at du ikke får det bedste resultat ved at skrue en blæser direkte på en rad :)


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2013 18:50:52
Svar/Indlæg:
1334/15
#3

Godt indlæg min ven :)

Og så står vi jo netop med et blotlagt problem der skal løses. Og i min verden findes der ikke problemer - kun løsninger hehe.

Hvis motorpunktet skaber et "dødt" punkt fordi det sidder så tæt på modparten, burde en afstandsadapter kunne forbedre dette, da den øvrige luftstrøm så kan udtrykke sig mellem motor og "modpart" Man må så håbe, at der er plads til en sådan adapter.

Og adaptere findes jo i flere udgaver/mærker - men har ikke selv prøvet denne løsning endnu...

Måske producenterne burde fremstille fans med eksterne motorer, således at næsten alle "cm3èrne" kunne blive udnyttet til luftstrømningen :)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af korsk d. 10-12-2013 18:57:12.


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2013 19:07:33
Svar/Indlæg:
1334/15
Sååå for hulen :(

Jeg har lige fået besked om et dødsfald af en nær/kær person af familien - så jeg må igang med, at trøste omkring mig...

Beklager meget - øv 😩

Mvh. - Kim


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-12-2013 19:11:44
Svar/Indlæg:
5258/240
#3

Det kan sagtens passe.

Men du skal have lukkede sidder paa din spacer du kan ikke bare bruge 4 afstands stykker :)


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-12-2013 21:56:05
Svar/Indlæg:
2676/147
#4

Det virker ;) Det er afprøvet :)

#5

Det er jeg meget ked af at høre, håber at du/I kommer godt igennem det.

#6

Den er jeg helt med på. Det andet giver jo ingen mening overhovedet 😳
En gammel blæser der er 38 mm tyk, er perfekt til formålet. Ryk morter og vinger af, fjern det midterste plastik, og så har du en god fan duct.