Mangler idéer til undervisningsforløb (vort solsystem) - 8. kl.

Hyggehjørnet d.  15. januar. 2012, skrevet af NoNig
Vist: 1880 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 19:32:39
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Mangler seriøst en god indgangsvinkel til emnet "vort solsystem" i en 8. klasse.

Alt det teoretiske, osv. er der fint nok styr på, det er ikke dét. Men vil bare ikke gå ind og være den totalt nørdede fysiklærer som fyrer enetalen af, ej heller gøgleren som spiser dem af med en video/animation og lidt formanende ord.

Vi har i alt 6 lektioner, fordelt på tre uger (en lektion om mandagen og én om tirsdagen). Så det er begrænset hvad vi kan lave af forsøg, men det skal heller ikke være 6 lektioner uden indhold eller udfordringer.

Det jeg havde tænkt på oprindeligt, var noget alá:
- Måle tyngdeacceleration (vægtlodder, kraftmåler)
- Anvende en kanon til at observere baner (vha. stålkugler og fjederkanon)
- Forsøge at "forudsige" hvor kuglen vil lande, ud fra en simpel andengradsligning/vektor-funktion.
- Anskueliggøre hvor ufatteligt kompliceret det er at sende noget i kredsløb.

Men, det er måske lige kompliceret nok. Idéen er fin nok, men - som praktiklæreren også har påpeget - så er tidsrammen nok lige optimistisk nok. Vi løb ind i en projektuge, hvormed vi mistede 2 lektioner.

Anywho.

Det jeg er lidt i vildrede om er, om vi bare skal tage de 2x 3 lektioner og køre kedelig tavleundervisning, eller om vi skal være utopiske og håbe på at kunne køre et lidt federe undervisningsforløb?

... kort sagt: Jeg er åben for idéer 😳
Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 20:40:24
Svar/Indlæg:
1178/88
Andengradsligning i 8. klasse 😉 Korriger lige med matematiklæreren om de har lært det endnu, for ellers bruger du hele timen bare på at forklare y = ax^2+bx+c

Nu er jeg ikke selv fysiklærer, men kunne du finde en kort film på youtube, som viser vort solsystem. Elever plejer at have godt af lige at få det visualiseret. Omend hvor normalt vi synes det er at vide hvordan vores solsystem ser ud, kan der være elever som ikke aner det fjerneste om dette, da de ganske enkelt ikke har interessen for det.

Måske skulle de lave solsystemet i et nogenlunde størrelsesforhold (dette tager dog nok laaaang tid)

Ellers så synes jeg faktisk du har nogle sjove og spændende forsøg, som eleverne nok skal blive grebet af.

Held og lykke med projektet og velkommen i den virkelige verden, hvor teori og praksis sjældent passer sammen 😲 Det er dog stadig VERDENS BEDSTE JOB 😀


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 15-01-2012 20:42:56.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 20:42:48
Svar/Indlæg:
3799/43
Tag og fortæl om hvordan en stjerne/planet bliver født. Samt hvad der sker når en stjerne/sol/planet holder op med at eksistere. Prøv at forklar hvad en gas sky er og hvad elementer man kan finde i rummet.

Du skal også huske at fortælle om sorte huller og om masse, de to emner ligger jo lige op ad hinanden.

Einsteins teori om rum og tid, med at tid og rum bevæger sig i bølger. Hvordan et teleskop fungere for at kunne lave et ordenligt billede.

Der findes en masse gode informationer og materialer i BBC's Menneskets planet.

Hvis at jeg var dig havde jeg nok valgt af vise hvad der sker på film og diskutere de enkelte episoder, du har jo også selv nogle gode forslag.
Billeder betyder jo en del, når at det gælder om at holde klassens fokus.


SoundWave
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 20:46:35
Svar/Indlæg:
3011/103
Synes dine 4 idéer er meget fine, men det med 2.gradsligningen skal du i hvert fald lige overveje igen, da det vist er noget man lærer i Gym. Vi havde det i hvert fald på første år på HYX.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 20:54:46
Svar/Indlæg:
1178/88
2. gradsfunktioner var en del af FSA i år, så det er en del af det der skal undervises i. Selvfølgelig ikke på samme niveau som gymnasiet 😲

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 15-01-2012 20:55:09.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 20:55:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Lohse

Vedr. andengradsligning/vektor-funktionen, havde jeg tænkt mig at gøre det så simpelt, at de blot skulle plotte nogle tal ind i en tabel. Eks.:

Vi spænder fjederen til 10 N, og noterer højden over gulvet (forudsat de gør det fra et bord eksempelvis), og dermed skulle de kunne sige: "Den lander ca. dér" på gulvet - og deler deres frustration, fordi min gnaldede ikke tager højde for friktion (luftmodstand, etc.).

Anywho.

Min medpraktikant, har fundet flg. side: http://www.esfandiarmaghsoudi.... - som faktisk er ret smart, men jeg tænkte på at lave noget animation selv, som jeg kunne pause - og stille spørgsmål til.

Og ja. Teori og praksis hænger sjældent sammen, men nørder man teorien lidt, sker praksis sommetider også derefter (er pt. i en arbejdsgruppe i LL, hvor vi netop fokuserer på praksiskobling. Meget spændende faktisk).

-> #2

Tænkte netop på at gøre det, under massetiltrækning, men de skal have en form for indledning på forløbet. Ved ikke lige om rum/tid er for kompliceret.

-> Alle

Jeg havde tænkt på noget alá flg. og ville blot høre om det er håbløst kedeligt for sådan en 8. klasse?

1. lektion: Formål: At finde frem til elevernes nuværende kendskab og forudsætninger
* Mindmap, over elevernes nuværende viden om vort solsystem
* Man kan se hvad der interesserer dem, og hvad de på forhånd ved, hvilket kan være en hjælp til senere planlægning.

* Hvem kan fortælle mig, hvordan man mener at solsystemet ser ud?
* Hvem kan fortælle mig, hvordan man mente det så ud for længe siden?
* Hvad kan vi lære af det? At modeller kun er modeller af virkeligheden, indtil de bliver modbevist af bedre modeller (hypoteser bliver til teori).
* Hvem kan fortælle mig, hvordan der ser ud i rummet? (er der lyd, er der lys? etc.)

2. lektion:
* Hvorfor kan man ikke bare flyve ud i rummet med en alm. flyver?
* Gennemgå hvordan en raket fungerer? - Reaktion skaber modreaktion (dette gælder alle fremdrivelsesmåder inden for flyvning eks.)
* Massetiltrækning og vægt på andre legemer (Jorden, Månen, Solen)
* Hvordan kan det så være, at eks. satelitter ikke falder ned? - Geostationære kontra satelitter i omløb.

Så tænkte jeg: Såfremt idéen med fjerkanon og massetiltrækning er noget urealistisk noget, at de "bare" skulle arbejde med skalamodeller for vores solsystem, alá: Hvis Solen svarer til en appelsin, hvor store er så solsystemets planeter og hvad er deres afstande?
- måske bede dem om at lave oplæg?

EDIT:

-> #3

Som Lohse skriver, så har det faktisk været en del af Folkeskolens Afgangsprøve de seneste par år. Men det skulle holdes simpelt, derfor kunne det være en fordel at nøjes med vektorfunktionerne, hvor de i regelen blot skal arbejde med kasteparabler.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 15-01-2012 20:57:19.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 20:58:18
Svar/Indlæg:
1178/88
#5 Hehe din slyngel, blev du headhuntet ind i LL 🤣


Siggehandf
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2012 21:15:09
Svar/Indlæg:
63/7
Jeg er fysik/kemilærer og med mindre det er en privatskole på nordsjælland, lyder det alt alt for indviklet til 8. klassetrin.

Men prøv det endeligt af, der kan være kæmpe niveau forskelle i folkeskole pr. klasse. Min nuværende 8. kan knap nok finde den røde tråd i det simpleste fra 7. klasse. Men, det er vist også skræk scenariet 😉


Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 21:20:12
Svar/Indlæg:
461/31
<- har hovedpine, barn der ikke vil sove og ikke selv sovet nok, så beklager den nu lettere usammenhængende tirade til den velmenende praktikant!

Det hele lyder virkelig som den "typiske praktikant i den danske folkeskole". Tager du kommentaren ilde op, så lad være da den ikke er sådan ment. ( iht den første post her i tråden).

Først og fremmest skal du have gjort klart om du har en klasse der er interesserede eller om det er en der skal sparkes i gang. Tilgangen til undervisningen og eleverne er meget forskellig.

#5 lyder klart mere som værende håndgribeligt og noget jeg selv har brugt i undervisningen.
Overvej at droppe mindmappet og i stedet få nogle fakta på tavlen - alt efter hvor dygtige eleverne er( mindmap til dygtigere klasse - lad være vis ikke. Det lyder lidt firkantet men det kan fremprovokere flere forvirrende hoveder end godt er sådan et mindmap)

Tyngdeaccelerationen er fin - brug den bare. Overvej at tage en snak om de 3 kræfter inden ( tyngde, massetiltrækning + kernekræfter). Eller i al fald de første 2 ud af de 3. Brug gerne et eksempel hvor en dreng sidder ved siden af en pige og fortæl om den tiltrækning der er med massen. Giver altid god grobund til latter og en inden indkørsel til et til tider lidt tungere emne. Måske især pga manglende "fancy" forsøg - her tænker jeg den tid der er til rådighed.
Drop kanonen, drop forudsigelser og matematik der går ud over de gængse 4 regnearter og beregninger af cirkler og polygoner.

Snak om "Big Bang". Vis en video om hvordan universet udvider sig hele tiden. Vis en video hvordan en sort hul ( teoretisk) fungerer ( der er et par rigtigt fine "grid-grafik" på youtube). Tag en solid snak omkring det - selv Rejsen til Saturn er ofte acceptabelt her at tage ind uden at det hele ender på gulvet. Her har du så koblingen fra de 2 tidligere nævnte "kræfter" fra sorte huller til massetiltrækning.
Som #2 nævner: hvordan planeter, stjerner osvosv bliver til i universet - vis flotte billeder af de enorme gasskyer osv osv. Kom evt. ind på de nyligt opdagede potentielle "livs-planeter" - mit smertende kranie tvinger mig til at glemme hvad de hedder.

Din idé med en raket er fin - overvej en vandraket? Cykelpumpe + 1½ liters flaske. Praksis og teori hænger ikke vildt sammen - men eleverne kan i det mindste opleve lidt sammenhæng.




Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 21:20:49
Svar/Indlæg:
461/31
#7 det er skrækscenariet. Been there done that. Måske vender det tilbage! ;=)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 21:41:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

"Headhuntet" er vist den pænere fremlæggelse af den sag. Men det kan vi snakke om ved lejlighed 😉

-> #7

Det er muligvis kompliceret. Ved det ikke, har aldrig undervist - endsige været vikar - i fysik. Fik det blot stillet som en mulighed, da jeg kraftigt overvejer at tage det på 3.- el. 4. årgang. Har kun interessen for faget, og min begrænsede viden fra da jeg selv havde det i folkeskolen 🙂

-> #8

Tager sjældent tingene ilde op. Hellere ud af posen, end at pakke det ind i vat 🙂

Mindmappet var mere til personligt brug, evt. skrive noter ned, så jeg netop ved hvad de kan/ved på forhånd. Ikke mere end dét.

Jeg ved vitterligt ikke om det er en klasse der er interesseret/nysgerrig. Praktiklærerens beskrivelse af dem er, at de "kun" er interesserede, hvis det er noget de selv kan få lov til at lege med (eksempelvis i kemi, hvor de blander ting og får det til at skifte farver, skulle være et stort hit). Men de har netop haft emneuge, så jeg ved heller ikke hvor hooked de er på at starte det helt store, og vi har dem trods alt "kun" i 6 lektioner. Så, for mit vedkommende, er det nok snarere et spørgsmål om at prøve at undervise i fysik/kemi, end det er at skrive den store forkromede praktikrapport - men ungerne skal jo have noget ud af det alligevel 🙂

Vedr. kernekraft, skal de vist arbejde nærmere med atomer og isotoper senere, men jeg kommer nok ikke uden om at skulle snakke lidt om fusion.

Tror jeg holder mig til animation/video, og fortæller derudfra. Men jeg har vitterligt ingen idé om deres forudsætninger, har kun lige kort stiftet bekendtskab med et par af eleverne i sidste uge - nogle af dem sad på skolen og arbejdede.

Vedr. raket, så er det vist ikke noget de har materialer til, og med kun 6 lektioner, ved jeg ikke om det kan betale sig overhovedet at gå i gang - men jeg forhører mig i morgen, og ser om det er en mulighed. Ud fra praktiklærerens beskrivelse af dem, virker det nok til at være det mest realistiske og fordøjelige for dem.

Jeg takker i hvert fald for dine indspark (I andre også, naturligvis). Ét er hvad praktiklæreren ved, noget andet er hvad vi - som praktikanter - kan formidle, noget tredje er om de overhovedet bryder sig om os.

Derfor er jeg lidt lost på indgangsvinklen - men min idé til oplægget virker ikke til at være direkte forkastet, så jeg prøver med dét og kører undervisningen derfra.

Som jeg ser det, er der tre muligheder:
1) Kasteparabel
2) (Vand)raket.
3) Stjernesti/model af solsystemet.


_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 22:09:56
Svar/Indlæg:
3061/256
Ja ellers er der lidt klip om det på youtube.

http://www.youtube.com/results...

Bare gik dig frem om der er noget der kan bruges.


Audane
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2012 22:29:20
Svar/Indlæg:
461/31
Enten vil jeres praktiklærer kaste jer for løverne eller også har han en lettere opgivende tilgang til deres evner.

Eller også er hans holdning at det er at foretrække at have studerende ude der har lidt mere kendskab til faget. Det er ikke utænkeligt.

http://www.youtube.com/watch?v... fortæller lidt om "størrelser". Den plejer at være et hit. Der er en i bjælken til højre hvor de også tager stjernetåger/galakser med


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2012 00:16:07
Svar/Indlæg:
2343/272
Her er lidt inspiration :)
http://www.rummet.dk/

Især gældende ved folkeskoler elever skal de aktiveres så meget som muligt. Et hurtigt oplæg og så skal de selv igang. Hvis de får en god opgave og man kan brandslukke får de meget mere ud af at arbejde i fx grupper og så kan du give personlig hjælp til dem der har brug for det.


Ellers er alle tiders street credit forsøg vel at lave en raket med en flaske vand og trykluft? :D :D
http://www.emu.dk/gsk/fag/fys/...


Husk altid at sætte dig i elevernes sted. Hvad kan de, hvad skal de kunne og hvad får de ud af det? 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Anzelz d. 16-01-2012 00:18:59.


#14
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2012 01:41:24
Svar/Indlæg:
5750/124
Jeg synes at det lyder som en utroligt god idé med en parabelbue/det skråkast, hvis du fx finder en rigtigt god indgangvinkel til at forklare hvordan at sådan noget, simpelt set, består af to funktioner der beskriver hastighed i x-retning og i y-retning. Hvis du så har god tid, fordi nogle elever bare er awesome, så kan du prøve at lave et eksempel med en fodboldspiller der sparker til en fodbold, hvor de så skal udregne hvor bolden vil lande. Til det får de en vinkel og udgangshastighed på bolden 🙂
Udvidelse to: prøve at få dem til at tænke over hvordan man kan præcisere modellen med en parabelbue, så den fx tager højde for at et objekt mister hastighed pga. modstand igennem væske/gas 🙂 - Selv ville jeg dengang have fundet det skide interessant, og umiddelbart ikke så fandens svært at forstå 🙂 Men men, det kommer meget an på hvor meget flid eleverne har for det, og dine egne evner indenfor emnet når det skal forklares (som du sikkert i vanlig stil laver prima).

Men det jeg synes der ville være en utrolig fed ting du kan give eleverne med videre, som det slet og ret ikke er mange lærere der giver i folkeskolen, så er det at finde en hypotese for hvordan noget virker, eller hvordan noget kan forbedres. Det er et fantastisk redskab til at få indblik og forståelse i et emne 🙂

Men selvfølgelig, så er der altid street credit med raketter! 😀 Byg en raket, og lav et hurtigt eksempel hvor man udregner hvor højt den flyver. Derefter, såfremt du kan måle trykket i raketten, fortæller du hvad trykket er. Til det har du i eksemplet (selvfølgelig) brugt vægten på selv samme raket, således det eneste du ændrer er trykket 🙂

... Men ellers kan du lave den jeg ville lave, find noget krudt eller andet random som kan skabe et højt tryk i en tilfældig beholder, og spræng noget i luften, gerne stort knald 😎


_Letni
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2012 06:35:55
Svar/Indlæg:
3061/256
Ja Ellers må du igang med powerpoint.

Og så kan du evt lade dem finde yderligere oplysninger og så til sidst samle dem i en powerpoint præsentation. Som i så evt fremlægger den sidste dag i forløbet.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af _Letni d. 16-01-2012 06:48:29.


#16
sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-01-2012 15:30:50
Svar/Indlæg:
502/4
#0, min ven. start med denne

http://da.wikipedia.org/wiki/F...
:yes:

Dernæst skal og må du ind på fysikkens love
http://videnskab.dk/bagsiden/g...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sino d. 16-01-2012 15:36:57.


#17
sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-01-2012 16:01:11
Svar/Indlæg:
502/4
Jeg måtte ikke redigere i sidste post.

Ville bare sige, snyd dem ikke. De har fortjent det bedste, og du står, som den der kan give det, men du skal virkelig komme rundt omkring!

Jeg ved du forstår.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2012 18:14:54
Svar/Indlæg:
5474/39
Tænker Lysetshastighed.
Afstande ude i rummet, måske lave nogle opmærkninger uden for med nogle pæle for få lidt indtryk af hvor stor afstanden er imellem planeterne.

Snak om kalenderen og Jordensbane rundt om solen.
Forklare hvorfor vi har skudår, hvor vi har en dag mere et år.

Forklare omkring planeternes opbygning.

det er lidt jeg tænker p.t.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2012 18:38:40
Svar/Indlæg:
5474/39
#17
Fyrsten har intet med fysik gøre. Det er filosf, som havde en idee omkring sit menneske syn. læser du så også planton ?


#20
sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-01-2012 18:49:18
Svar/Indlæg:
502/4
#19
Nå.

http://en.wikipedia.org/wiki/U...

Forstår du?


#21
sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-01-2012 19:00:51
Svar/Indlæg:
502/4
#0
Dystopi er et godt emne, i forhold til vores verden.
Den fanger.
http://da.wikipedia.org/wiki/D...


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2012 19:25:47
Svar/Indlæg:
5474/39
#20
det er totalt sort.

Hvad har Filosofi med Solsystemet gøre ???
Bare fordi, at Fyrste teorien er brugt af mange er ikke ens med tankegangen er rigtigt.

Alle ved, at Planton har mere ret end Fyrste tanken...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 16-01-2012 19:27:58.


#23
sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
16-01-2012 20:07:48
Svar/Indlæg:
502/4
#22
Nå.
Har du ikke lagt mærke til, at dine teorier, mange gange ender mange tråde! Eller er det også sort?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2012 22:32:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Jeg lavede en hurtig brainstorm med eleverne, hvor de viste at de godt kendte til planeterne (endda deres rækkefølge og enkelte betegnelser - såsom "klippeplaneter" og "gasplaneter").

Så deres grundlæggende kendskab til solsystemet er ganske fint, og vi går videre med flaskeraketten.

Vi fremviste også en fin animation over solsystemet (dog på engelsk), men de fulgte ivrigt med og praktiklæreren udtrykte også forundring over at vi i dén grad fængede dem - det er jo kun positivt.

Anywho.

Vedr. vores praktiklærer: Nej. Jeg tror ikke han vil kaste os for løverne, men jeg er overbevist om, at vi får ingen "hjælp" fra ham - vi skal klare ærterne selv, og han træder kun til hvis det er ved at gå i kage. En tilgang til praktikken jeg selv er tilhænger af, for det giver en vis frihed under ansvar.

-> #16 + #20 + #21

Min ven, hvis du lige indhalerer en gang til, vil du opdage at vi snakker om 1. lektion, i fysik/kemi, med en 8. klasse.

Jeg ved du forstår.

-> #18

Det vil vi helt sikkert også komme ind på. Jeg tænkte på en slags arbejdsseddel netop med spørgsmål som: "Hvorfor har vi dage på Jorden?", "hvorfor har vi årstider?" etc.

-> #22 + #23

Bare stop dér.



Galvatron
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2012 10:10:00
Svar/Indlæg:
650/57
Tja finde nogle gode "links" de kan forholde sig til. Feks teflon bliver brugt på stegepander og rumfærger mv.

Er lys partikler eller bølger ? begge dele ? lys kan bøjes ved bl.a magneter (det der forsøg med at "bøje" elektroner mener jeg det er)


#26
sino
 
Enthusiast
Tilføjet:
17-01-2012 13:57:46
Svar/Indlæg:
502/4
#24
"-> #16 + #20 + #21

Min ven, hvis du lige indhalerer en gang til, vil du opdage at vi snakker om 1. lektion, i fysik/kemi, med en 8. klasse.

Jeg ved du forstår"

Ja, og jeg må undskylde, at der vist blev glemt en smilie eller to 😳
Min tanke gik på dine forberedelser, inden mødet med en 8 klasse!! 😉 😀