Grafikkortnostalgi

Litteratur d.  02. juni. 2006, skrevet af red_martians
Vist: 4824 gange.

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
02-06-2006 19:05:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
En fortælling om hvilke grafikkort der har haft mest indflydelse og størst betydning

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
DTU_XaVier
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 11:23:50
Svar/Indlæg:
2786/120
Spændende...
Men nu vil jeg gerne læse fortsættelsen, hvad er nu det for noget?!
Forbandet være R_M og hans cliffhangers! :f

:e

MVH.
Toke :)



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
11-06-2006 11:39:30
Svar/Indlæg:
4741/1690
#1

Forsættelse følger næste søndag......;)



Storm
 
Overclocker
Tilføjet:
11-06-2006 11:57:08
Svar/Indlæg:
62/5
Der er en lille fejl i afsnittet om Voodoo 2 kortene.

Ét enkelt Voodoo 2 (8/12Mb) kunne køre opløsning på 800x600, to Voodoo 2 (8/12Mb) kunne køre 1024x768.



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 12:18:30
Svar/Indlæg:
4230/89
det var da dejligt lige at få rusket op i "gamle" dage...
Har Selv Været den lykkelige ejer af et "S3 964" og et "Matrox G400 MAX"... er jeg faktisk rimelig stolt af :)

har dem faktisk endnu 8)



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 12:41:20
Svar/Indlæg:
3943/44
Har stadigt et S3 virage 3D med hele 2mb ram, ohh, den kan køre DX 3d tests, spinning cube FTW :p ganske rart kort faktisk, virker med alt, har da brugt det i min stationære et par gange, f.eks. da mit ti 4200 døde, og der gik en måned inden 6600gt kom på markedet.

Har faktisk også et Matrox Millenium det var noget af det vildeste man kunne få til autocad, mens det stadigt kørte dos mode, og så sad den jo i samme kabinet som en 200mhz pentium pro :p
Har desværre ikke kunne finde nogle nyere drivere til den.
Så den ligger bare og ser pæn ud.

Tja så fik jeg for nogle år siden et savage4 32mb, mener det sidder i min mor og fars computer lige nu, af en eller anden grund nægtede min stationære at boot med det.



--DaxTeR--
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 13:01:21
Svar/Indlæg:
1089/98
God Artikel :)

Nu når vi er inde på grafikkort, så skriv da lige i min tråd ;)

http://hwt.dk/forum.asp?mode=t...


Har selv et nVide Riva TNT 2 16mb, og det kører da også 3dmark01 :P



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
11-06-2006 13:26:12
Svar/Indlæg:
15982/637
Rigtig god artikel. Men jeg savner altså lidt mere vinkling på ATi Rage Fury MAXX, får når du nævner SLI ved Voodoo 2 så er du også nødt til at nævne AFR ved MAXX kortet hvilken jo er en teknologi der bruges af ATi i deres Crossfire konfigurationer.

What is Alternate Frame Rendering (AFR) technology?

ATI has developed a multiple chip parallel processing technique that works within MAXX implementation called Alternate Frame Rendering or AFR. In the AFR process, one chip renders even frames while the other chip renders odd frames. Each chip processes triangle setup for its own frame without waiting for the other chip making AFR the more efficient multiple chip processing technique

How many other multiple chip techniques are out in the market and how does AFR compare to them?

There are 2 other techniques for multiple chip parallel processing:

3Dfx's SLI - Scan Line Interleave, and

Metabyte/Wicked 3D's Parallel Graphics Configuration.

3Dfx's SLI's technique: One chip draws out even lines of an image and the other chip draws out the odd lines of the image. This technique is inefficient because both chips process triangle set up on one frame.

Unlike SLI, AFR processes separate frames.

Metabyte/Wicked 3D's PGC technique: Both chips work on different section of a frame. That is, one chip renders the top half of the screen, while the other chip renders on the bottom half of the screen. This technique has potential for the render loads to be unbalanced between the two chips. One half of the screen can have fewer polygons to render than the other. For instance, a scene with a sky can pose obvious load unbalancing because the sky requires less rendering than what the bottom half would potentially render. Further image tearing, difficulties in DAC calibration also poses inherent problems with this technique.

In ATI's AFR technology, load unbalancing does not occur since each chip processes separate and complete frames. The render load from frame to frame is reasonably balanced unlike the wide variance found within the complexities of a frame.




Yderligere det kort der satte standarden for ATI mht 16vs32bit ydelse, nemlig at kortet faldt 1-2FPS overall bare ved at skifte fra 16bit til 32bit ! Hidtil helt uhørt.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2006 15:50:54
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3: rettet... En superbruger har ikke nødvendigvis en super hukommelse. Beklager fejlen :r



Anonym20219355916
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 16:25:10
Svar/Indlæg:
6181/270
det vækker minder arrrrrrrgggggh (savle) :p

DOH ;)



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 18:19:27
Svar/Indlæg:
2175/21
ja fra dengang man jagtede stabile 40 FPS i spil......uanset om det skulle ligen legoklodser i 640*480 og 16 bit....eller faktisk er det måske der vi når til i næste afsnit :D



#11
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 19:40:57
Svar/Indlæg:
3712/44
Ahh, nostalgi. Jeg synes bare ikke lige jeg kan finde Nvidia's riva128 nogen steder? Det var på markedet samtidigt med Voodoo 2, inden TNT ankom, og udmærkede sig ved at kunne køre både 2d og 3d med blot 4 MB ram med stort set samme hastighed som et enkelt voodoo2 kort, hvis ellers det var D3D og ikke Glide.

Kan stadig huske mit gaming setup med et Diamond Viper V330 (riva 128) og 2x voodoo2 i SLI :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
11-06-2006 20:02:41
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg nævner det faktisk, men heller ikke mere end det. Som jeg husker det var det blot et af utaligt mange kort på markedet den gang, og er blevet en af dem, jeg har været nød til at prioitere fra. :)

ps: og måske nævnte jeg det ikke alligvel :-s



#13
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:14:53
Svar/Indlæg:
3712/44
Hehe, riva128 var da det eneste kombinerede 2d/3d kort som nåede 3dfx til sokkeholderne. Det var KORTET som satte Nvidia på markedet efter NV1 fiaskoen ;)

Havde faktisk det kort i pænt lang tid, og det kører stadigvæk videre den dag idag i en kammerats maskine.



#14
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:22:36
Svar/Indlæg:
3712/44
Her er lidt nostalgi læsestof om Diamnod Viper V330 http://www.sunstorm.com/tech/f...

Jeg fik endda 3D Winbench98 og de andre Winbench cd'er hjem fra USA dengang og havde også et af de hurtigste systemer da 3dmark99 max udkom. Der var voodoo2 i SI dog klart hurtigst. Mine voodoo2 kort var naturligvis (ligesom resten af mit system) også overclockede..... :e



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:48:00
Svar/Indlæg:
3944/384
Hold kæft hvor er der sket meget på 10 år :S Det kan jo næsten ikke betale sig at købe en dyr maskine da den jo intet er værd om 5 år..


Shake



#16
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 20:54:35
Svar/Indlæg:
3712/44
#15 > Om 5 år :o :o .... om ½ vil jeg sige...... :e

High-end hardware er ikke noget man skal købe fordi man skal investere i noget, det er noget man køber fordi man bare ikke kan lade være, uanset hvad det koster.... Og ja, det er en dyr hobby :e



trh55
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 11:54:10
Svar/Indlæg:
48/14
Tak for initiativet og for 2 gode kapitler - det sætter lige alle de gamle kort lidt i relief, og gir god mening.
Har lige smidt det første voodoo 3dfFX-kort ud til skrot - og går nu rundt med en skyldfølelse af et omfang der kræver professionel assistance.... :00

God skrivelyst til de kommende kapitler.