ny router, men hvilken?

Netværks  d.  25. maj. 2023, skrevet af Burgurne
Vist: 559 gange.

Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2023 15:47:06
Svar/Indlæg:
5871/1285

Hej.

Nu er min 2. ASUS router ved at opgive livet. Den kan ikke mere genstarte selv via firmwaren, men strømmen skal slukkes helt for at genstarte den. Hvilket er nødvendigt hver dag, da mit Internet forsvinder hver gang der skiftes dato (har WAOO 1 gbit fibernet).

Da det som nævnt er 2. gang ASUS dør sådan for mig, så kunne jeg godt tænke mig at prøve noget andet .... men hvad? WiFi skal kunne dække et 203 m² hus, have en god firewall og ellers bare et rimelig lavt strømforbrug. 

Min router nu er denne model: Asus RT-AC87U https://www.asus.com/supporton...

cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-05-2023 10:57:02
Svar/Indlæg:
1448/40

Jeg har altid været glad for de Asus routere jeg har haft, men det er nu ved at være mange år siden, at jeg sidst har haft en pga skift til først en selvbygget Linux router og nu fuld Ubiquiti Unifi setup. (prisen er så også noget helt andet). 

Den router du har nu, er en model fra 2014, så  den nærmer sig måske 8+ års brug, så vil jeg sige, at den har gjort det ret godt. 
Der er ligeledes sket en hel del siden dengang. 

Et bud kunne være en ASUS RT-AX57 (AX3000) til små 800kr

Alternativt har jeg haft fornuftige erfaring med nogle få TP-Link modeller, et bud kunne fx være: 
TP-Link Archer AX55 Pro til lige over 800kr. 
Den har bla 1styks 2.5Gbit LAN/WAN port hvis du fx har en NAS eller andet med 2.5GBE port. 
Den findes også i en non pro udgave til ca 100kr mindre, den eneste forskel jeg lige kan se er, at den ikke har 2.5GBE LAN/WAN porten. 

Jeg mindes, at Asus opdatere deres router i ret så lang tid, hvilket for mig er et kæmpe plus og ret vigtigt for levetiden (og sikkerheden). 

 

Begge mærker har selvfølgelig også større (og dyre) modeller, hvor hastigheden på WiFi må forventes at være hurtigere, især større modeller med WiFi 6E (6ghz WiFi 6), hvis du har udstyr der har WiFi 6E netkort i. (rækkeviden er dog endnu kortere kontra 5Ghz WiFi). 



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2023 11:18:53
Svar/Indlæg:
5871/1285

Tak for info 🙂

Ja, den har vel gjort det godt nok min gamle router. Den router jeg havde før (også ASUS) "døde" efter ca 3,5 år, så det er jo blevet meget bedre.

Måske jeg skulle springe på den ASUS RT-AX57 du anbefaler? Som jeg læser på nettet, så skulle den ikke være ret meget forskellig i opsætningen end den jeg kender.

TP-link har jo også et godt ry, men jeg kender intet til deres opsætning, så måske jeg vil få sværere ved at udnytte alle dens muligheder.

Hvorom alting er, kan jeg få en ny router i 800,-krs klassen som kan klare mit hjem, så vil jeg være glad igen!!

 



cybercb
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-05-2023 12:38:33
Svar/Indlæg:
1448/40

Jeg vil tro at interfacet er ret ens på de 2 Asus routere, de kører samme OS (ASUSWRT)

Den nye har jo nok nogle få nye funktioner og indstillinger, men grund opsætningen og layout er nok næsten 1:1 :) 

 



CDCRenegade
 
Nyhedsskribent
Tilføjet:
28-05-2023 14:10:32
Svar/Indlæg:
1919/73

TP-Link er totalt no-go i min bog - ASUS RT-AX57 er et fornuftigt bud på en betalbar router - ellers skal du en vægtklasse op til ASUS RT-AX58U (9-1000,-) eller ASUS RT-AX68U (12-1400,-) 

 

Du kan også være lige så tosset som mig og så gå efter Asus RT-AX88U eller den ældre RT-AC88U

 

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CDCRenegade d. 31-05-2023 06:56:19.


Boomboy
 
Overclocker
Tilføjet:
09-06-2023 20:50:26
Svar/Indlæg:
351/36
Hvad er budget på sådan en opgave?

Jeg er super glad for PFsense og så Unify AP.

Jeg opgradere på et tidspunkt til Unify switche også.

PFsense kører på en kinapc med atom cpu fra aliexpress til ca 1000kr plus ram og nvme disk