Hjælp til sub timing

HDD/SSD/RAM d.  06. februar. 2022, skrevet af speed six
Vist: 846 gange.

speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2022 10:55:24
Svar/Indlæg:
786/83

Hej 

Jeg vil gerne optimere mine sub timings men har brug for lidt hjælp hertil. Jeg har i dag et kit bestående af 4 x 8 GB G.Skill DDR4-3600 CL tel:14-15-15-35 . 

Min CPU er en AMD 5800X, og mit bundkort er et Asus ProArt X570-Creator WiFi. 

Hvad har I af erfaringer med at optimere på nogle af de mange andre timings? På forhånd tak.

da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
06-02-2022 15:00:57
Svar/Indlæg:
4434/91

Nogen siger DRAM calculator virker fint til 5000-serien. Andre siger man slet ikke bør bruge den...
Under alle omstændigheder er den her en super go-to https://github.com/integralfx/...



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2022 20:27:32
Svar/Indlæg:
786/83

Tusind tak for linket. Der er rigtig meget brugbar info.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
07-02-2022 15:59:13
Svar/Indlæg:
6367/477

Optimering af subs kan give virkelig meget, og kan hjælpe dig rigtig meget på Ryzen da du ikke bare sådan lige skyder frekvensen i vejret. Men først bør du prøve om du kan ramme 1900MHz fclock og 1900MHz RAM (3800). En højere frekvens på fclock kan give dig et sindsygt boost, og mange bundkort sætter faktisk 2:1 selvom du kun sætter 3600 XMP RAM i, så fclock kører 900MHz. Det har jeg ihvertfald selv prøvet.

Hvis bare du kan køre 1833MHz fclock givet det et ret stort boost i ydelse, så længe du får RAM hastigheden med op, og et sæt 3600 bør nok kunne klare 3666. Det vigtigste er at køre 1:1 med fclock og RAM.

Når du er sikker på at du har opnået maksimal fclock og derved maksimal RAM clock frekvens så smid lige et billede af ASRock's timing configuration software. Dette fortæller hvilke sub timings du har.

tRFC er en stor synder, og kan give et ret stort boost hvis den træner til 600+. Det afhænger af dine RAM også. Taiphoon burner kan fortælle dig om du sidder med Samsung, Micron, SK Hynix eller Nanya RAM, det er også ret vigtigt at vide inden du går i gang med subs.

F.eks. kan stort set alle B die kit ramme under 340 tRFC, nogle gange 280, men SK Hynix faktisk aldrig er set under 500.

Micron ligger sig lidt imellem.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2022 17:47:59
Svar/Indlæg:
786/83

Hej freak_master

Tak for indsparket. Jeg sætter stor pris på dine erfaringer. Har tidligere læst nogle af dine post herom, men kan ikke længere finde dem.

Det er i øvrigt Samsung B-die, der sidder på mine RAM. Jeg må rode lidt med det i aften.

Jeg har prøvet programmet D RAM Calcalator men uden større succes. Den foreslog timings, som var dårligere end stock. Nu prøver jeg med de forslag, der fremgår i den tråd, #1 linkede til.

Jeg har i øvrigt læst, at flere efter seneste Agesa opdatering kan køre 1:1 helt op til DDR4000 nu. Er det noget, du ved mere om?

/Henrik



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2022 21:25:48
Svar/Indlæg:
786/83

Så har jeg rodet lidt med sub frekvensen og sub timings. Det driller sq en smule.

Jeg kan uden problemer køre 3666 i 1:1 med primær timings på 14-15-15-35 1T @ 1,45V

tRFC "værdien" driller dog lidt. Hvis jeg fx faster en værdi ind på 350, så viser Zen Tmings en tRFC værdi langt over 600. Jeg tænkte så, at jeg måske i stedet skulle taste værdien ind i ns, men det kan jeg ej heller få til at stemme. Den laveste værdi, jeg kan indtaste er 200 og det giver en tRFC værdi på 512???

Jeg tager meget gerne imod input til, hvordan værdierne skal indtastes i en Asus bios.

 




freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
08-02-2022 08:54:15
Svar/Indlæg:
6367/477

 

speed six skrev d. 07-02-2022 17:47:59

Hej freak_master

Tak for indsparket. Jeg sætter stor pris på dine erfaringer. Har tidligere læst nogle af dine post herom, men kan ikke længere finde dem.

Det er i øvrigt Samsung B-die, der sidder på mine RAM. Jeg må rode lidt med det i aften.

Jeg har prøvet programmet D RAM Calcalator men uden større succes. Den foreslog timings, som var dårligere end stock. Nu prøver jeg med de forslag, der fremgår i den tråd, #1 linkede til.

Jeg har i øvrigt læst, at flere efter seneste Agesa opdatering kan køre 1:1 helt op til DDR4000 nu. Er det noget, du ved mere om?

/Henrik

Jeg deler gerne ud så længe jeg kan huske det. Det er ved at være længe siden jeg har haft gang i det, og man glemmer sådanne ting sindsygt hurtigt.

Ryzen 5000 reklamerede AMD med kunne ramme 2000MHz fclock med en senere AGESA version, så det er ikke utænkeligt at man går efter denne og ser en forbedring. Det er dog kun top 5% chips der rammer dette, og jeg har ikke Ryzen 5000 i huset længere så jeg kan ikke rigtig teste.

IOD volt kan du sætte til 1.08 - 1.1 for at "brute force" en højere fclock, men det kan være svært. Pres fclock til sin maksimum før du kigger på timings. SoC volt kan du sætte til 1.2.

VDDP og CCD kan du sætte til 1 volt og se om det hjælper dig videre.

 

 

speed six skrev d. 07-02-2022 21:25:48

Så har jeg rodet lidt med sub frekvensen og sub timings. Det driller sq en smule.

Jeg kan uden problemer køre 3666 i 1:1 med primær timings på 14-15-15-35 1T @ 1,45V

tRFC "værdien" driller dog lidt. Hvis jeg fx faster en værdi ind på 350, så viser Zen Tmings en tRFC værdi langt over 600. Jeg tænkte så, at jeg måske i stedet skulle taste værdien ind i ns, men det kan jeg ej heller få til at stemme. Den laveste værdi, jeg kan indtaste er 200 og det giver en tRFC værdi på 512???

Jeg tager meget gerne imod input til, hvordan værdierne skal indtastes i en Asus bios.

 


tRFC bør være under 360 for dig med B die, stort set alle B die kommer rigtig langt ned her, det er nærmest signaturen for B die. Hvis du ikke har nyeste AGESA så prøv at opdaterer og se om dine problemer med tRFC forsvinder, der er rigtig meget ydelse at hente bare der.

Brug evt. AIDA64 mem test for at se forskel, og for at se om det du gør faktisk hjælper.

Jeg ser en tFAW der er rigtig høj også, din tRAS bør kunne sættes til 32.

Jeg har totalt glemt hvordan det hænger sammen, men nogle timings er afhængige af andre bliver sat korrekt. 

Prøv følgende:

tWRWRDD 7
tWEWESD 7
tRDRDDD 5
tRDRDSD 5
tRDWR 8
tRTP 6

Og få den tFAW ned. Prøv med 26. Jeg mener den er afhængig af en anden timing hvor tFAW skal være dobbelt, men jeg har ikke 100% huske det mere. Du bør kunne få tFAW ned på 16, men prøv dig frem først, da jeg ikke husker 100%.

Kører du kun 1.2v til dine RAM? Smid 1.4 - 1.5 efter dem. 1.55 er stadig "safe setting" og giver et boost til dine timings. B die kan komme op over 2.1 volt og stadig skalere, det kræver bare at en anden volt som jeg ikke husker navnet på maksimum rammer 0.95 volt. Det er den volt der altid er halv af RAM volt, måske du ved hvilken.

Det er dog ligemeget, for 2.1 er ikke specielt godt at køre til dagligt, blot et eksempel ved at sige at det skalerer hele vejen op, især B die.

Huske temperatur på dine RAM også. Hvis din CPU varme det interne i din computer op kan dine RAM blive varmere end med stress tests, og du kan opleve fejl selvom du har testet dine RAM til at være OK. B die skalerer også på temperatur, så jo koldere du kan holde dem jo bedre. Selv 5 grader kan gøre en forskel.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2022 16:06:43
Svar/Indlæg:
786/83

Hej igen

Jeg ved ikke, hvorfor mit screen dump kun viser 1,2V til RAM. I bios er RAM volt sat til 1,45V.

Jeg kan simpelt hen ikke finde hoved og hale i min tRFC værdi. Det tal, jeg måtte taste ind i bios, lader ikke til at være den tRFC værdi, som ZenTimings viser. Den værdi, der som standard er angivet i Bios er fx 338, og det giver en tRFC værdi ifølge ZenTimings på 630???

Jeg har prøvet at clocke mine RAM til DRR-3800-hastighed uden dog at ændre timings eller volt. Det kunne maskinen ikke lide, og jeg måtte lige igennem en clear CMOS, før den ville poste igen :)

RAM tuning er en langsommelig proces men meget sjov og lærerig, hvis man har tiden til det - især når man samtidigt kan få gode indspark fra jer i forhold til, hvilke parametre der giver mening at fintune på.

Tak for det.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 09-02-2022 16:08:15.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
10-02-2022 08:33:23
Svar/Indlæg:
6367/477

Dine RAM bør kunne klare 3800, de bør endda kunne klare 4266 eller mere. Crap B die er noget jeg har hørt om, men endnu ikke set. Det er lidt som big foot, hvor mange hævder at have set det, meeeeen passer det nu også?

 

CPU-Z plejer at vise tRFC timing også, hvad siger det?

Hvad med ASRock's timing configurator?

Blot for at se om programmet læser forkert, nu hvor det læser forkert RAM volt. Dog har du lidt rum at lege med på volten, da du endnu ikke er oppe hvor det bliver "farligt".

Det er ikke meget jeg er her inde længere. Privat livet har taget overhånd og tiden er knap, men jeg savner det og især OC delen af det hele. Desværre er meget glemt, men hvis jeg kan hjælpe nogen gør jeg gerne, jeg håber at du får styr på den tRFC, det er meget ydelse at lade ligge fordi den skal være træls 😢



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2022 11:39:18
Svar/Indlæg:
786/83

Hej igen

Jeg kender kun alt for godt det med manglende tid. Jeg er selv far til to, og inden man har spist, puttet børn osv. er klokken blevet alt for meget.

Lidt pt. er jeg sygemeldt med Corona, så det giver mig et par dage, hvor jeg kan lege lidt med maskinen.

Mine RAM kører lige pt. 3800: 14-15-15-15-35 @ 1T. Jeg havde ved en fejl glemt, at RAM hastigheden skal angives til den halve værdi (altså 1900). Jeg havde fået tastet 3800 :(

I forhold til spændingen lader det til, at RAM'ene kun får 1,2V. Jeg har været inde i lidt forskellige programmer, og de viser alle 1,2V. Hvis jeg går i bios, er volt dog sat til 1,45V, og bios viser også 1,45V. Kan mit bundkort virkelig undervolte så meget?




Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 10-02-2022 11:39:42.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
10-02-2022 14:21:29
Svar/Indlæg:
6367/477

Hehe ja det går rigtig stærkt. Da jeg lå med Corona havde jeg dog ikke tid til noget med de 41 i feber jeg havde 😕

Jeg håber du kommer ovenpå!

 

Hehe ja hvis du vil have dine RAM til at køre 7600 skal du op i nogle ret vilde DDR5 🤣

Det ser rigtig godt ud med 1900MHz fclock - kan du komme højere eller har du ramt en mur? Ofte ender man med at man rammer en hård mur hvor systemet slet ikke vil starte, men er stabil "et hak" nedad, så det er muligt du kan komme tættere på de famøse 2000MHz.

Har du holdt øje med om det har givet dig noget i ydelse? Du er gået fra 1833MHz fclock til 1900MHz fclock det burde kunne mærkes i nogle situationer, dog ikke alle. 3Dmark vil nok kunne vise dig fremgangen, især AIDA64 memory test vil vise det, og cache test.

Melder alt software også tRFC på 666? Det er et djævelsk tal og er alt, alt for højt. Det holder dig desværre meget tilbage. Den højere hastighed får måske tRFC til at træne højere, men den virker til at være lidt ude af kontrol.

tRAS bør du kunne få på 32.

tRTP 6

tRDWR 8

Din tRDRDSD står til 4 mens tRDRDDD står til 5. Du bør sætte begge til 5, ikke fordi det har noget at sige men gør træning nemmere, da tRDRDSD  alligevel vil vente 5 cyklusser på grund af tRDRDDD på 5.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2022 23:00:20
Svar/Indlæg:
786/83

Så er der lidt opdateret info. Jeg har igen haft tid til at rode lidt med timings ud fra de rigtig gode input, jeg har fået i tråden. Tak for det.

Pt. holder jeg mig til stock speed (3600) og volt (1,45). Det har indtil videre givet følgende:


 

Jeg ved stadig ikke, hvorfor VDIMM står til 1,2 volt. Bios viser 1,45 volt.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 22-02-2022 23:07:59.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-02-2022 09:34:53
Svar/Indlæg:
6367/477

Jamen det ser jo ganske fornuftigt ud faktisk. Du har fået tRFC under kontrol, og tRAS på 32. Din tFAW er også kommet ned. Kan denne komme længere ned? Nogle kits kan køre med 10, men prøv dig roligt frem. tRC kan du måske også hygge dig lidt med.

Har du målt båndbredden på dine RAM med disse indstillinger? AIDA64 er god til dette og kan vise dig selv de mindste ændringer i timings, så får du en fornemmelse af om du bevæger dig, og i hvilken retning.

Jeg vil næste sige at næste step er at få lidt hastighed, hvis du ikke kan klemme primære timings længere ned.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2022 20:44:07
Svar/Indlæg:
786/83

#12

Jeg har ikke målt båndbredden endnu. Det projekt vil jeg hygge mig med i den kommende weekend.

Jeg har også fået opdateret til seneste bios, så måske jeg også skal prøve med at hæve hastigheden. Jeg tror, jeg vil prøve at fastholde nuværende timing og hæve hastigheden til 3800 MHz.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2022 20:58:18
Svar/Indlæg:
786/83

Jeg fik lige hentet en prøve version af AIDA64, som desværre ikke viser alle info.




freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
25-02-2022 10:03:09
Svar/Indlæg:
6367/477

Jeg ville også beholde nuværende timings og hæve hastigheden. Det bør kunne lade sig gøre.

Har du undersøgt at dit bundkort kører T-topology? Det hele virker ret smooth til at du har 4 stænger i. Navnet på bundkortet kunne godt hint lidt til det nemlig.

Så bør du først få problemer med 4 stænger når du rammer 4000, men det er ikke sikkert din fclock vil være med der alligevel.

Hvis du kører testene enkeltvis i AIDA64 kan du godt få write hastighed med mener jeg, men du skal ikke bruge det vindue der som også tester cache, du skal køre testene individuelt under memory i venstre side i AIDA. Når du trykker på "opdater" knappen kører den testen.

53GB read hastighed er nu ikke at kimse af, og jeg tror at du bør få hastigheden op før du ser en større forskel her, ellers er du ved at jagte marginaler som reelt set ikke betyder så meget, men kan give dig ustabilitet.

60ns i latency er dog lidt højere end jeg forventede. Det kan være et bi produkt af T topology. Jeg har aldrig rigtig sat mig ind i T topology fordi så få bundkort bruger det. Jeg havde dog forventet en latency på 56 eller under. Måske højere fclock og RAM clock kan hjælpe der.



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2022 16:59:41
Svar/Indlæg:
786/83

Selvom det er et bundkort tiltænkt semi professionelt brug, tror jeg stadig, det benytter daisy chain teknologien. Asus markedsfører dog bundkortet med  OptiMem II teknologi, som netop skulle forbedre kommunikationen mellem CPU og Ram og derved forbedre muligheden for lavere CAS-værdier. Om det reelt har en virkning eller bare er markedsførings gejl, skal jeg lade være uskrevet 🙂



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2022 13:23:17
Svar/Indlæg:
786/83

Så har jeg forsøgt mig med lidt overclock. Med nuværende timings vil systemet ikke højere end 3733MHz.

 


Jeg kan stadig ikke blive klog på voltangivelsen. Både Zen Timings og Ryzen Master viser en meget lav værdi. Bios og Asus eget monitorsystem viser dog en volt på 1,45.

 


Der er også en lille forbedring at spore i AIDA64.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
03-03-2022 08:52:16
Svar/Indlæg:
6367/477

#16

Markedsførings-gas findes alle steder 😎

 

Ved du om systemet ikke vil mere på grund af timings eller på grund af fclock?

Du kan stille på diverse volt til fclock:

SoC: 1.15

RAM 1.55

IOD 1.1 - 1.15

CLDO 0.95

CCD 1.05

VDDP 0.95

Hjælper det dig med at komme længere op?

Dine RAM skalerer voldsomt godt på volt, men mere end 1.55 er ikke helt anbefalet. Du skal dog ikke være bange for at smide 1.6 - 1.7 efter dem blot for at prøve om det er fclock eller RAM der stopper dig fra at komme længere. Hvis det pludselig fungerer med 1.7 RAM volt så er det dem der stopper dig, hvis ikke at det ændre på noget, så er det fclock der ikke vil være med længere.