frys af NVMe disk

HDD/SSD/RAM d.  09. marts. 2021, skrevet af bjoeg
Vist: 694 gange.

bjoeg
 
Superbruger
Tilføjet:
09-03-2021 14:47:25
Svar/Indlæg:
31/11

Disclaimer: Min fejlsøgning er still in progress, så indledende formål er idéer til problemstilling/test jeg ikke selv har tænkt over.


Drejer sig om Kingston A1000 NVMe disk (SA1000M8240 for at være præcis) som systemdisk, der pludselig fra den ene dag til den anden, begyndte ofte at fryse i behandling af data.
Øvrig system er Win10 på Asus Z390-F, i7-9700K stock, og G.Skill 3200Mhz XMP2

Som sagt skete problemet fra den ene dag til den anden. Der har ikke været nogen BIOS, Windows eller driver opdatering indblandet imellem dagene eller perioden op til problemet.

Windows opleves sluggish, og når man holder øje med Task Manager kunne man se at Kingston disken frøs og stod som 100% active men svartid, og read/write speed var 0, for så at være aktiv igen når disken vækkede til live.

Event viewer rapporterer også fint et problem, at den har resat enheden:


Bemærkning, selvom der står RaidPort kører jeg intet Raid på maskinen. Øvrige diske i maskinen er en Patriot SSD og Seagate HDD begge som sekundære storage drev.

I den tro at disken muligvis er ved at stå af, blev den testen med Kingston SSD Manager, som finder 0 fejl, og iøvrigt heller ingen ny firmware til disken.
Disk testet med chkdsk fuld sector check = ingen fejl
Disk testet med CrystalDiskInfo = ingen fejl.
Disk testet med HDTune også for sector fejl = Ingen sector fejl. Dog bemærkes det at HDTune pauser ved bestemte sectorer når fejlen kommer til udtryk.

De andre disken blev også tjekket, bare for sikkerheds skyld, og her var der ej heller fejl.

Google søgning for typisk årsager til den type fejl udover hardware fejl, henviser til tweak af PCI-Express timing samt AHCI Power Link mangement.
AHCI er jo rettet mod SATA, så det er udført selvom det ingen indflydelse har og PCI Express Link State Power Management er deaktiveret, uden det hjalp på problemet.

Genmontering af disken, i den tanke at løs forbindeelse på connectorer kunne være årsagen, men det ændrede heller ikke noget.

Har så monteret disken i en anden computer og kørt HDTune igennem på disken, her er ingen problemer overhovedet. HDTune buldrer derud af på disken uden pauser, ej heller i de sector områder hvor den primære computer ville holde pause.

Disken vil dog lige blive testet lidt mere i den sekundære maskine, og hvis den stadig ikke fejler i denne maskine, rykker jeg den tilbage i oprindelig maskine og tester igen, samt tester den i den sekundære M.2 slot der er på bundkortet også.

Så egentlig vil jeg blot høre om andre har oplevet samme problem? Eller evt. har andre idéer til årsag.
Jeg selv er ved at overveje om det kan være selve M2 slottet på bundkortet der er blevet defekt.

I mellemtiden kører den primære computere videre med image af NVMe disken på en SATA SSD uden problemer.



Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af bjoeg d. 09-03-2021 14:52:22.
da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
10-03-2021 09:24:31
Svar/Indlæg:
4434/91

Jeg ved ikke om det er et Kingston problem, men jeg har fået lidt stuttering-like opførsel fra min Kingston A2000 1TB inden for de sidste par måneder. Hænger et sekund eller tre en sjælden gang imellem når jeg skal tilgå en mappe eller partition. Jeg har ikke set noget mønster eller gravet i det.
Jeg har opdateret chipset drivers mm. og tror jeg er sluppet af med det værste.

Havde også lignende opførsel fra min Samsung EVO 970 Plus i Windows. Jeg har ikke problemet i Linux.

 



bjoeg
 
Superbruger
Tilføjet:
10-03-2021 09:37:31
Svar/Indlæg:
31/11

Tak for info da9els.

I mit tilfælde var/er det frys i 10-15 sekunder.
Kan selvfølgelig også være DRAM problem som først giver sig til kende ved bestemte hastigheder.
Bemærkede at mine tests på sekundær maskine kun kan presse disken op på 550-590MB/s, men den sekundære maskine er også en Asus NUC-alike.

Dit problem du havde ved Samsung disken anvende du Microsoft egen NVMe driver, eller Samsungs egen?
Var ikke selv klar over at nogle producenter laver egne NVMe drivere. Samsung gør, Kingston gør ikke.



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
10-03-2021 16:26:52
Svar/Indlæg:
4434/91

#2 .. Det var med Samsungs egen driver. Jeg har ikke rodet med det ret meget og kun i en maskine. Men jeg kan læse mig til at der er flere der opleverer lignende problemer og løsningerne varierer en del - lige fra power states, temperaturer til drivere og OC.

Jeg har mistanke om at mit er relateret til mit OC - og så Windows... Jeg oplever som sagt ikke noget i Linux. Der pløjer den bare afsted og max'er båndbredden pænt godt ud. Af hvad jeg kan læse mig til så er de NVMe fejl luset ud i Linux.
 



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
11-03-2021 10:37:10
Svar/Indlæg:
4434/91

Så kom det igen... Kun en enkelt gang. Nu prøver jeg at skifte driver til nyeste WHQL og ser hvad der sker. Jeg skal nok holde tråden opdateret hvis det sker igen :)



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2021 11:47:15
Svar/Indlæg:
1346/11

jeg havde lignende problem på en bærbar med win7, det var en mekanisk disk hvor den havde det stutter som du beskriver, jeg skiftede disken til en ssd og så var problemet væk. Fik heller ikke konstateret nogle fejl, testede med crystal disk info, og brugte windows chekdisk.



bjoeg
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2021 10:37:46
Svar/Indlæg:
31/11

Min NVMe blev testet færdig i sekundær computer og ingen frys og reset i eventviewer.

Disk flyttet tilbage i primær computer som sekundær disk og testet igennem, stadig ingen problemer. 

Installation clonet tilbage på NVMe så denne er primær disk, og stadig ingen problemer.

 

Så mystisk problem forsvundet igen efter en "wipe".



bjoeg
 
Superbruger
Tilføjet:
08-04-2021 09:32:24
Svar/Indlæg:
31/11

Kort followup.
I denne uge begyndte problemet med frys på disken så igen, men nu var der også indikationer af bad blocks i eventviewer.

Det viser sig at Kingston NVMe diske nu også har opnået en enkelt bad block, som dog er erstattet af en spare.

Har opgivet disken og allerede bestilt ny, og tager så en snak med Kingston om mulig RMA.
 



da9els
 
Chefredaktør
Tilføjet:
08-04-2021 10:05:29
Svar/Indlæg:
4434/91

Håber den går igennem. Jeg har stadig en eller to sporadiske frys, en sjælden gang imellem.

Ingen bad sectors.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af da9els d. 08-04-2021 10:05:44.