Skruer rører ved mobo circuit

Vandkøling d.  03. marts. 2021, skrevet af Dr.Pikkuk
Vist: 543 gange.

Dr.Pikkuk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
03-03-2021 08:59:18
Svar/Indlæg:
8/2

Hej guys. 

Jeg har lige installeret min første vandkøler på min lga1151 mobo. Jeg er lidt bekymret for om det har nogen betydning at de medfølgende monterings skruer rører ved motherboard'et. Der synes ikke at være plads omkring monterings hullerne, det ser ud som om at Motherboard'et circuits går helt tæt på hullerne. Her er så monteret et par ordentlige skruer til bagpanelet. 

Billede: https://1drv.ms/u/s !AktPVD6ak3xSgpZth-uY7RZrIoVJHQ

Slet mellemrum før udråbstegn. Jeg kan ikke få det til at lade være med at tilføje et mellemrum... 

Mobo er msi z390-a pro

Vandkøler er captain 240x

Tør sgu ikke rigtig sætte strøm til endnu... Den er ellers klar.

 

Håber at nogen kan give mig et svar. 



Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Dr.Pikkuk d. 03-03-2021 09:16:18.
Tyller
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2021 11:11:17
Svar/Indlæg:
106/3

Er der ikke plast skiver med til? 

der plejer at skulle monteres en imellem bundkort og mount



Dr.Pikkuk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
03-03-2021 11:12:23
Svar/Indlæg:
8/2

 

Tyller skrev d. 03-03-2021 11:11:17

Er der ikke plast skiver med til? 

der plejer at skulle monteres en imellem bundkort og mount

Der var IKKE plastskiver med i pakken...



Danielwj
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2021 17:03:57
Svar/Indlæg:
63/5

Umiddelbart er der ikke noget der kommer til at kortslutte, det hele er jo coated. Jeg ville dog nok personligt være mest tryg ved at have en smulle plastik i mellem til at beskytte med, så du netop ikke får revet coatingen op. 

 

Det behøver ikke være raket videnskab, find noget tykt plastik og klip en cirkel, lav et hul, kan du ikke finde noget plastik der er tykt nok så brug karton.



Dr.Pikkuk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
03-03-2021 17:19:08
Svar/Indlæg:
8/2

 

Danielwj skrev d. 03-03-2021 17:03:57

Umiddelbart er der ikke noget der kommer til at kortslutte, det hele er jo coated. Jeg ville dog nok personligt være mest tryg ved at have en smulle plastik i mellem til at beskytte med, så du netop ikke får revet coatingen op. 

 

Det behøver ikke være raket videnskab, find noget tykt plastik og klip en cirkel, lav et hul, kan du ikke finde noget plastik der er tykt nok så brug karton.

Tak for godt svar.👍



phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2021 20:44:25
Svar/Indlæg:
1399/43

Nu har jeg nok monteret tæt på 100 motherboards i kabinetter af alle forskelige typer ikke engang har jeg haft en kortslutning , og for øvrigt hvad er det for små plasticskiver du snakker om, dem har jeg aldrig set. og det er dog mindre end et år siden jeg monterede det sidste.



freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
03-03-2021 20:51:45
Svar/Indlæg:
6367/477

Det er meget normalt at producenter undgår at have baner inde i PCB'et der hvor skruerne skal igennem. Det ville ikke give mening at have blottet forbindelser her. Jeg har før haft fat i en bore maskine og boret disse huller op for at montere mere eksotiske køleløsninger, det er ingen problem, og det der ville jeg slet heller ikke være nervøs for.



Tyller
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2021 21:11:29
Svar/Indlæg:
106/3

 

phg skrev d. 03-03-2021 20:44:25

Nu har jeg nok monteret tæt på 100 motherboards i kabinetter af alle forskelige typer ikke engang har jeg haft en kortslutning , og for øvrigt hvad er det for små plasticskiver du snakker om, dem har jeg aldrig set. og det er dog mindre end et år siden jeg monterede det sidste.

Skruer med plasticskiver monteret

 


 

Jeg mindes ikke nogensinde at have monteret en køler, enten luft eller vand, uden skiver



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tyller d. 03-03-2021 21:17:37.


Dr.Pikkuk
 
Ny Bruger
Tilføjet:
03-03-2021 21:19:37
Svar/Indlæg:
8/2

Ja sådanne skiver var der altså ikke med i min pakke, og brugsanvisning sagde ikke noget om det. Jeg har monteret dem uden skiver, hvilket jeg lidt fortryder, men spanden virker endnu. 

 

Mega interessant at læse jeres inputs. Tak for det. 



Slizerdk
 
Newbie
Tilføjet:
04-03-2021 09:48:02
Svar/Indlæg:
197/3

Hejsa

De steder du kan skrue igennem et bundkort er de belagt med lak/forsegling og forbundet til stel/jord for at undgå du kan kortslutte selvom du skruer lidt skævt i og skader indersiden af "hullet" i kortet.

MEN du kan dog godt bryde forseglingen ved at skrue MEGET hårdt og stramt så forseglingen krakelerer eller skævt så kærven på din skrue kortsluttet noget der ligger tæt på skruehullet nede i bundkortet.

Dog er de skruer du skruet igennem kortet generelt belagt eller ikke elektrisk ledende for at forbygge dette.

I dit tilfælde ville jeg finde nogle plastik ringe eller skiver for det er et stort område uden om skruehullet der skal dækkes og aflaste en del vægt!

Som nødløsning så brug en hulmaskine på et platik cover til papir og klip skiver ud og læg 2 oven på hinanden.

mvh.



Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
04-03-2021 22:24:03
Svar/Indlæg:
4981/47

Generelt skal man bare gøre som anvist af brugsforvirringen 🙂 

Jeg mener også min backplate monteres med plastskiver som i #7, EK plejer at bruge skiver på en del af deres backplates.

Man skal som sagt helst gøre som det er tiltænkt af producenten, dog kan man godt bruge nogen meget tynde plast/pap skiver på max 1mm hvis man føler for det.

Ved at fjerne eller tilføje skiver, kan man dog opleve problemer med monteringstrykket da man på de fleste nyere kølere derved ændre højden blokken monteres med og derfor også trykket.