-> #0
Peltierelementer kan ikke betale sig i dag. Især ikke nu, hvor vandkøling er blevet så mainstream. Bevares, vil du med Djævelens vold og magt, vil forsøge med <0 °C temperaturer, så findes der langt bedre alternativer.
Jeg ville ikke engang forsvare det med, at det er en "hobby".
Vær opmærksom på, at den effekt elementerne trækker, er lig det de trækker direkte fra strømforsyningen. Så har du et par 200 Watt elementer til at køre, jamen så trækker de min. 400 Watt.
Man skal så sammenholde det med, at den mængde Watt elementet arbejder ved, er ækvivalent med den effekt de "trækker" fra den ene side til den anden. Hvilket også er grunden til, at man kan opnå temperaturer langt under stuetemperatur.
Har du eksempelvis en CPU der udleder 130 Watt (det er ikke helt urealistisk ved moderat overclock), jamen så vil et ~130 Watt element være tilstrækkeligt til at køle CPU'en. Men hvori består finten så?
Jo. Hvis du så smækker et 200 Watt element på, vil du kunne trække temperaturen ned under de gængse 22 °C. Sætter du et endnu kraftigere element på, vil du kunne trække temperaturen endnu længere ned.
Men husk! Har du for 600 Watt elementer, så skal du ligeledes køle dem, for 600 Watt respektivt. Ellers giver det ikke mening. Der er to måder at køle peltierelementer på. Den ene er vand, den anden er luft.
Jeg kan godt fortælle dig, at du bliver bims i kalotten, hvis du skal sidde og høre på tre stressede blæsere fjerne 600 Watt 24/7. Det gælder skam også for vand. Altså, at du skal have fjernet 400-600 Watt, vha. vandkøling.
... men igen. Hvis du køler med så kraftigt vand. Hvorfor så overhovedet bruge Peltierelementer? Jo. Det skal kun, og jeg mener vitterligt kun, være fordi du med Djævelens vold og magt, vil ned under stuetemperatur.
Der er absolut ingen anden berettigelse for den slags køling, i dag. En kompressor på CPU/GPU vil bedre kunne forsvare sig, hvis du spørger mig 🙂